- Sträckan mellan Linköping och Norrköping är ett stort bekymmer och problemen fortsätter söderut mot Mjölby och Tranås, säger Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör på Trafikverket.
Just Linköping och Norrköping var de enda orterna som hon nämnde på Tågkonferensen i Jönköping och hon ser också att det kan bli ännu värre om ingenting görs.
Stort intresse
- Något mindre akut är det från Linköping och söderut men det kommer att bli lika stora problem där, säger Lena Erixon.
Närmare hundra personer lyssnade på seminariet om Trafikverkets kapacitetsutredning. Den ska vara helt klar 30 april 2012 men det finns ett stort intresse för vad de kommer att föreslå.
På Elmia Nordic Rail presenterades en del av utredningen.
Regeringen fick en genomgång av utredningen tidigare i veckan och om det hade undgått någon så är alla politiker nu medvetna om riskerna med att inte öka spårkapaciteten i Östergötland.
- Läget är akut och just nu läggs 80 procent av pengarna på att åtgärda akuta problem i stället för förebyggande så att de inte uppstår, säger Lena Erixon.
Trafikverket vill hellre se ett förebyggande arbete eftersom det både stör trafiken mindre samt blir mer lönsamt.
Tydligare bild
- Ett mycket mer robust system måste till, det är det viktigaste nu för vi tvingas ut när problemen redan har uppstått och det blir dyrt i längden.
Trafikverkets kapacitetsutredning ska ge en tydligare bild av vilka åtgärder som behöver göras mellan åren 2012 och 2021. Fokus är att visa vilka brister som finns.
Trafikverket har nyligen ansökt om 38 extra miljarder kronor hos regeringen för att få en punktligare järnvägstrafik. Om de får pengarna ska 23 miljarder gå till drift och underhåll vilket är en höjning med 58 procent av anslaget.
- Det är en stor ökning men vi anser att det behövs, säger Lena Erixon.