I augusti 2009 beslutade landstingsstyrelsen att avskaffa kontanthanteringen inom landstinget. Anledningen var att personalen kände olust över att behöva hantera kontanter, särskilt på kvällar och under helger. Det var bara ett problem: Beslutet var inte lagligt. Enligt riksbankslagen är även landsting skyldiga att ta emot kontant betalning.
En privatperson valde att anmäla landstinget – som numera går under beteckningen Region Östergötland – till Justitieombudsmannen, JO. Den information som gick ut till patienterna var, enligt anmälaren, missvisande och ofullständig. Patienter möttes av anslag som ”Av säkerhetsskäl hanterar vi inte kontanter på akutmottagningen” och ”Betalning ska ske via faktura eller kreditkort”.
Efter en dom i kammarrätten valde landstinget 2013 att gå ut med information till anställda att det inte är tillåtet att vägra att ta emot kontant betalning. Men den missvisande informationen till patienter har funnits kvar.
Enligt JO ger informationen fortfarande intryck av att det inte är möjligt att betala kontant. JO skriver: ”Enligt min mening är den information som åtminstone tidigare varit tillgänglig via myndighetens webbplats och den information som ska användas framöver missvisande och ofullständig. Regionen förtjänar kritik för detta.” JO förväntar sig nu att regionen upphör med den missvisande informationen.