NTM:s vd vill se en mer rÀttvis bevakning

Sedan ett par veckor tillbaka Ă€r det stenhĂ„rt fokus pĂ„ att lika mĂ„nga kvinnor som mĂ€n ska synas i mediekoncernen NTM:s tidningar. Vd:n Lina Hedenström Ă€r glasklar i sin vision: Det ska vara 50–50.

Lina Hedenström Ă€r vd för NTM-koncernen. Hennes mĂ„lsĂ€ttning Ă€r att antalet mĂ€n och kvinnor som syns i tidningarna ska vara 50–50.

Lina Hedenström Ă€r vd för NTM-koncernen. Hennes mĂ„lsĂ€ttning Ă€r att antalet mĂ€n och kvinnor som syns i tidningarna ska vara 50–50.

Foto: Joakim Blomqvist

Östergötland2021-04-11 13:00

Med mÄlsÀttningen att göra innehÄllet i journalistiken mer jÀmstÀllt jobbar NTM, dÀr bland annat NT, Folkbladet, Corren och MVT ingÄr, mer fokuserat Àn nÄgonsin pÄ att ge utrymme för sÄvÀl mÀn som kvinnor i bevakningen.

Bilden som tidigare framkommit vid mĂ€tningar av representationen av mĂ€n och kvinnor inom NTM:s tidningstitlar var nĂ€mligen "helt förfĂ€rlig", för att lĂ„na Lina Hedenströms egna ord. Med en procentfördelning pĂ„ 70–30 till mĂ€nnens favör Ă€r det svĂ„rt att sĂ€ga emot. 

– Man kan titta pĂ„ siffrorna och bli beklĂ€md. Eller sĂ„ kan man göra nĂ„got Ă„t det, sĂ€ger Lina Hedenström.

Genom att systematiskt följa upp siffrorna hoppas Lina Hedenström pÄ en förÀndring.
Genom att systematiskt följa upp siffrorna hoppas Lina Hedenström pÄ en förÀndring.

Sedan ett par veckor tillbaka mĂ€ts alla artiklar som publiceras av NTM:s 32 tidningstitlar. Verktyget heter Media Watch och analyserar tusentals artiklar efter faktorer som kön, Ă„lder, bakgrund och Ă€mnesomrĂ„de. Bakom verktyget stĂ„r Mediekompaniet och Kantar Sifo, som genom rapporten RĂ€ttvisaren har som mĂ„l att fĂ„ redaktionerna ute i landet att bli mer jĂ€mstĂ€llda och inkluderande. Genom mĂ€tningarna fĂ„r man se – svart pĂ„ vitt – hur det faktiskt ser ut. Vad som sedan ska göras Ă„t resultatet Ă€r upp till redaktionerna.

– Jag kan se till att vi investerar i stöd och teknik och att vi uppmĂ€rksammar sĂ„ att alla gĂ„r Ă„t samma hĂ„ll. Men sjĂ€lva jobbet – det kan inte jag göra.

Vad Àr mÄlet?

– MĂ„lsĂ€ttningen Ă€r klockren. Det kan inte finnas annat Ă€n att det ska vara 50–50.

Hur ser det ut med könsfördelningen pÄ de egna redaktionerna?

– Det Ă€r nĂ€stan 50–50 mellan kvinnor och mĂ€n.

NÀr tidningarna i NTM uppmÀrksammar Internationella kvinnodagen brukar det höras glada tillrop frÄn lÀsare. Samtidigt Àr mÄnga skeptiska och menar att "jaja, nu lyfter ni kvinnor en dag och sedan ser det likadant ut igen".

Hur ska du göra för att satsningen inte bara ska bli ett projekt som rinner ut i sanden?

– Vi följer upp siffrorna varje vecka och jag kommer lyfta det hĂ€r pĂ„ vĂ„ra informationsmöten varje mĂ„nad. Det krĂ€vs 100 dagar för att skapa en förĂ€ndring i ett mĂ€nskligt beteende. Jobbar man strukturerat och kontinuerligt kommer till slut en förĂ€ndring, sĂ€ger Lina Hedenström.

Att hĂ„lla debatten vid liv varje dag, att prata jĂ€mstĂ€lldhet pĂ„ redaktionerna och att uppdatera telefonlistorna – inte bara "ringa till dem som man brukar" – tror Lina Hedenström kan vara bra tips för medarbetarna. Hon betonar att det inte bara gĂ€ller att ha fokus pĂ„ kön, utan Ă€ven pĂ„ Ă„lder och etnicitet. 

– Media Watch mĂ€ter Ă€ven utomnordisk representation och det kommer vi att titta nĂ€rmare pĂ„, men nu börjar vi med kön.

Som vd har Lina Hedenström en makt att bland annat bestÀmma vilka livesportsrÀttigheter koncernen köper in. Nu visas sÄvÀl matcher frÄn damernas innebandy- som fotbollsligor.
Som vd har Lina Hedenström en makt att bland annat bestÀmma vilka livesportsrÀttigheter koncernen köper in. Nu visas sÄvÀl matcher frÄn damernas innebandy- som fotbollsligor.

Hon exemplifierar med SVT Sport, som jobbar mycket med jÀmstÀlldhetsfrÄgan och nu, exempelvis, alltid har en kvinna med i studion pÄ stora mÀsterskap. Som vd för NTM har Lina Hedenström bland annat anvÀnt sin makt i sportsammanhang. Hon har kunnat besluta om vilka livesportrÀttigheter som koncernen ska köpa in. Detta har resulterat i att NTM nu visar flera fotbolls- och innebandymatcher frÄn damligor.

– Det som visar sig nu Ă€r att innebandy – dam-matcher – drar jĂ€ttemycket till vĂ„ra sajter, sĂ€ger hon.

MÀn Àr överrepresenterade i nÀstan alla Älderskategorier nÀr det gÀller att synas i tidningarna. Kvinnor tar mer plats i bevakningen fram till 18 Ärs Älder, men dÀrefter dominerar mÀn.

– Alla yngre generationer kommer bli sĂ„ mycket bĂ€ttre pĂ„ det hĂ€r Ă€n vi nĂ„gonsin har varit. Alla vet att vi har ett strukturellt problem och vi har kraften, vi har sĂ„dan makt, att kunna pĂ„verka. Jag skulle tycka att det vore svinbra om NTM kunde gĂ„ i brĂ€schen för denna förĂ€ndring, sĂ€ger Lina Hedenström.

Som ensam kvinna bland vd:arna i svensk dagspress ser hon att det finns en hel del att göra pÄ jÀmstÀlldhetsomrÄdet.

– Jag vill poĂ€ngtera att jag aldrig kĂ€nt att jag blivit behandlad pĂ„ ett annorlunda sĂ€tt för att jag Ă€r kvinna. Men jag tror, precis som i alla andra grupper, att det Ă€r viktigt med en blandning.

I debatten kring jÀmstÀlldhet lyfts ibland Äsikter som att det Àr fel att kvotera in kvinnor. Lina Hedenström köper det, men ser samtidigt att det kan ge effekt om man ibland faktiskt sÀtter ned foten och styr Ät ett visst hÄll.

– Min grundtanke Ă€r att jag Ă€r emot förbud och jag vill inte att politik ska styra. Men vad hĂ€nde nĂ€r man införde tvĂ„ mĂ„naders förĂ€ldraledighet som bara var vikt Ă„t mannen? DĂ€r nĂ„gonstans skedde en förĂ€ndring. Om det Ă€r det som krĂ€vs för att fĂ„ till förĂ€ndring sĂ„ Ă€r jag för det.

RĂ€ttvisaren

FrĂ„n och med 2019 ges RĂ€ttvisaren ut av Mediekompaniet, som Ă€gs av svensk lokalmedia och representerar över 100 olika titlar runtom i landet. Mediekompaniet jobbar med att stĂ€rka oberoende lokal journalistik.

MÄlsÀttningen med RÀttvisaren Àr att göra den svenska mediebilden mer jÀmstÀlld och inkluderande, frÄn nyheter till reklam.

NTM-koncernen omsĂ€tter runt 1,9 miljarder kronor, har cirka 900 anstĂ€llda tjĂ€nstemĂ€n och nĂ€stan lika mĂ„nga bud. 

KĂ€lla: RĂ€ttvisaren.com

Karta: Östergötlands lĂ€n
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!