På slusskursen får deltagarna prova på att slussa med mindre båtar som lånas ut av Göta kanalbolag. De får prova både uppåtslussning och nedåtslussning.- Det är lite svårare att slussa uppåt för då släpper vi in vatten i slussen och då blir det lite rotation av vattnet, då blir det lite tyngre. När man slussar nedåt så släpps vattnet bara ut rakt ned och då är det lugnt i slussen. Det finns även olika metoder att slussa på beroende på om det är en motorbåt eller segelbåt, vilka deltagarna kommer att få prova på.- Det absolut viktigaste när man ska ge sig in i Göta kanal det är att ha mycket fendrar och tillräckligt långa tampar. Och framför allt ta det lugnt och fråga om hjälp om man behöver det, vi har ju slussvakter vid varje sluss.(Fendrar är sådana, som en landkrabba skulle kalla, "putta-ifrån-korvar", ni vet de som skyddar båten från stötar.)Allt större båtar
Under åren har det skett en stadig ökning av båtar i kanalen. Samtidigt kan färre båtar slussas samtidigt, enligt Anna Meyer.- För ett par år sedan kunde man lägga mellan sex och åtta båtar samtidigt. I dag är det ofta max fyra, båtarna blir större och bredare.Vid slussningen betalar båtägaren en avgift som baseras på hur lång båten är. För en båt som är 9-11 meter som åker från Östersjön till Roxen kostar det 2 000 kronor. I avgiften ingår övernattning i gästhamnen och ett slags campingservice som att låna el och tvättmaskiner med mera.