Osäkra båtägare lär sig slussa

Sommaren kommer allt närmare. Tänk att ta båten på en kanaltur. Men så är det ju det där med att slussa... Hur funkar det egentligen?

Den stora utmaningen brukar vara att passera de sju slussarna som utgör slusstrappan vid Bergs slussar, därför arrangeras slusskursen där.Arkivbild: Håkan Sjöström

Den stora utmaningen brukar vara att passera de sju slussarna som utgör slusstrappan vid Bergs slussar, därför arrangeras slusskursen där.Arkivbild: Håkan Sjöström

Foto: Sjöström Håkan

Östergötland2008-05-08 00:16
Många, framför allt kvinnor, ställer frågor om slussningen vid båtmässor och liknande, berättar Anne Meyer, affärsutvecklare på Göta kanalbolag. På så sätt uppstod idén att starta en slusskurs tillsammans med Medborgarskolan som annars arrangerar kurser om sjöliv. Och intresset är stort, första kursen är redan fullsatt och de tolv anmälda kommer från olika delar av Sverige.- Men vi har även en kurs på onsdag nästa vecka och då finns det några platser kvar, säger Anna Meyer.I Östergötland kan du exempelvis åka från sjö till sjö, från Östersjön till Roxen och sedan vidare till Vättern. Och då får du passera många slussar. Den stora utmaningen brukar vara Bergs slussar där sju slussar på rad bildar en slusstrappa som tar ungefär en timme att ta sig igenom. Och bredvid står ofta mycket folk som tycker det är kul att titta på. Då är det lätt att nervositeten stiger. - Det är därför vi arrangerar kursen i Berg. Då har man vunnit över sin rädsla när man kommer dit. Svårast uppåt
På slusskursen får deltagarna prova på att slussa med mindre båtar som lånas ut av Göta kanalbolag. De får prova både uppåtslussning och nedåtslussning.- Det är lite svårare att slussa uppåt för då släpper vi in vatten i slussen och då blir det lite rotation av vattnet, då blir det lite tyngre. När man slussar nedåt så släpps vattnet bara ut rakt ned och då är det lugnt i slussen. Det finns även olika metoder att slussa på beroende på om det är en motorbåt eller segelbåt, vilka deltagarna kommer att få prova på.- Det absolut viktigaste när man ska ge sig in i Göta kanal det är att ha mycket fendrar och tillräckligt långa tampar. Och framför allt ta det lugnt och fråga om hjälp om man behöver det, vi har ju slussvakter vid varje sluss.(Fendrar är sådana, som en landkrabba skulle kalla, "putta-ifrån-korvar", ni vet de som skyddar båten från stötar.)Allt större båtar
Under åren har det skett en stadig ökning av båtar i kanalen. Samtidigt kan färre båtar slussas samtidigt, enligt Anna Meyer.- För ett par år sedan kunde man lägga mellan sex och åtta båtar samtidigt. I dag är det ofta max fyra, båtarna blir större och bredare.Vid slussningen betalar båtägaren en avgift som baseras på hur lång båten är. För en båt som är 9-11 meter som åker från Östersjön till Roxen kostar det 2 000 kronor. I avgiften ingår övernattning i gästhamnen och ett slags campingservice som att låna el och tvättmaskiner med mera. Fotnot: Kurserna hålls lördag 10 maj, kl 9.30-12 och onsdag 14 maj kl 18-20.30 och kostar 350 kronor per person och har plats för 12 deltagare per tillfälle.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om