Östgötatrafiken backar om utgångna reskassor

Östgötatrafiken backar och hjälper kunder som är på väg att förlora, eller har förlorat, förbetalda resor på grund av pandemin. "Jag tycker att det är bra att de gör så här nu", säger Eva Weber.

Eva Weber vände sig till kundcenter, men fick ingen återkoppling. Nu backar Östgötatrafiken.

Eva Weber vände sig till kundcenter, men fick ingen återkoppling. Nu backar Östgötatrafiken.

Foto: Ulf Stråhle

Östergötland2021-11-15 08:00
Eva Weber vände sig till kundcenter, men fick ingen återkoppling. Nu backar Östgötatrafiken.
Eva Weber vände sig till kundcenter, men fick ingen återkoppling. Nu backar Östgötatrafiken.

Eva Weber är en av många kunder hos Östgötatrafiken som ställdes inför faktumet att de pengar som hon hade satt av för framtida bussresor skulle brinna inne vid årsskiftet. Det gäller främst reskassan som många köpt utan någon bortre giltighetstid. Det ersattes med tidsatta värdekoder för kunderna, när Östgötatrafiken fasade ut systemet med reskassa 2020.

Under pandemin har Eva Weber liksom många andra grupper i samhället avråtts från att åka kollektivt. Det gjorde att hon stod med betalda resor som var på väg att brinna inne.

– Jag ringde in till kundtjänst och de sa att de bara gällde året ut, sedan är det borta. Jag tyckte inte att det var något vidare, säger Norrköpingsbon.

Nu backar Östgötatrafiken, som tidigare har avstått att kommentera insändare med kritik i media.

– Fram till årsskiftet kan kunderna vända sig till vår kundservice och få hjälp med att förlänga giltighetstiden på biljetter, reskassor eller värdekoder. Antingen om de redan gått ut eller om man förväntas få svårt att utnyttja dem innan de går ut. Vi hjälper kunder generöst fram till 31 december, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Ett välkommet beslut.

– Antagligen har de fått mycket klagomål från mig och många andra. Men jag tycker det är bra att de gör så här nu, säger Eva Weber.

"Vi hjälper kunder generöst fram till 31 december", säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
"Vi hjälper kunder generöst fram till 31 december", säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken hänvisar kunderna att ringa kundservice eller använda Messenger på företagets Facebooksida. Men några återköp mot pengar är inte aktuellt.

– Vi förlänger giltighetstiden. Men vi kommer inte gå så långt att vi betalar tillbaka några pengar. Det man kan göra är att ge bort biljetter om man är tveksam till att resa kollektivt, säger Eva Jylltorp.

Har många har hört av sig om reskassa och biljetter som blivit ogiltiga?

– Jag har inget antal, men jag känner till att det har hört av sig kunder till kundservice. Men i relation till hur många som reser med oss regelbundet är det är det ett mycket litet antal.

Är det mycket pengar det handlar om för Östgötatrafiken?

– Jag har ingen uppfattning om det. Det köps alltid biljetter i förväg i vår verksamhet, så har det varit i alla år och det är naturligt att det är. Så var det ju även med den gamla reskassan. Det ovanliga är att man på grund av pandemin rekommenderats att inte resa. Men nu är dessa restriktioner borttagna, säger Eva Jylltorp.

Karta: Östgötatrafikens huvudkontor
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!