Janne Petersson blickar ut över havet med tulpaner. De står uppradade i turordning, lökarna längst bak och tulpaner redo att plockas, längre fram. Känslan av att det kommer en vår är påtaglig, kanske är det därför tulpanen blivit en sådan populär blomma bland svenskarna som är vana vid ett bo i ett land med en lång period av mörker. Enligt Blomsterfrämjandet finns det inget land i världen där man köper så mycket tulpaner per person som i Sverige.
Katten Nisse, som tidigare stått och väntat på att få bli insläppt i butiken, intill växthuset, smyger omkring uppe på en bänk medan Ingalis, 88, börjar förbereda dagens arbete med att paketera buketter. Tillsammans med sin make startade hon handelsträdgården i slutet av 1940-talet. På den tiden ägnade sig paret åt tomat- och gurkodling. Trots Ingalis aktningsvärda ålder går hon fortfarande till arbetet varje dag.
– Så gammal jag är längtar jag till tulpantiden varje år, säger hon med värme i rösten.
Bara vid lunchtid går hon hem och lagar mat åt sig och sonen Janne, för att senare på eftermiddagen komma tillbaka och fortsätta arbeta.
Enligt Janne är det ett stimulerande jobb att få arbeta i handelsträdgården. Men det är också tungrott försäkrar han.
– Yrket har tappat i status och många tror bara att det är en fantastisk hobby. Det ligger mycket arbete och planering bakom odlingarna. Man kan bara lura löken under vissa veckor.
Han berättar att lökarna som anländer från Holland först kyls ner från cirka nio plusgrader till nollan under månaderna i förvaring. Sedan utsättas de för värme vilket påskyndar tillväxten, drygt tre veckor, fram till skörd. Förutom att tulpanerna måste nå en viss längd är det också viktigt att det hela tiden finns ett varierat utbud vad gäller sorter och färger. På fredag, i samband med Tulpanens dag, går startskottet för säsongen även om många kunder förväntar sig att kunna köpa tulpaner redan till jul, enligt Janne.
Även bland tulpaner finns det trender. Enligt Ingalis köper yngre gärna vita eller rosa medan äldre föredrar rött.
– För 15 år sedan köpte 50 procent av kunderna gula tulpaner, i dag är det bara två procent, fortsätter Janne.
Blommorna har också både vackra och roliga namn. Den sort som är mest uppskattad just nu är ”Flash point”, en tulpan som initialt är ljust rosa men som efter utslagning slutar som hallonröd.
En annan, gräddvit variant, är ”Cheers”.
– Det är den man ställer fram till helgen, skrattar Janne Petersson.