– Det här är ett riktigt klipp, säger Ann-Kristin Adolfsson, chef för Kockums Saab i Malmö och Karlskrona. Det bekräftar att vi är en leverantör av rang till Försvarsmakten. Ubåtarna är de mest högteknologiska som byggs just nu i världen. Att staten beställer är väldigt viktigt för framtida exportmöjligheter på samma sätt som med flygplanet Gripen.
Saab har tecknat kontrakt med Försvarets Materielverk (FMV) om att bygga två ubåtar av typ A26, samt att genomföra halvtidsmodifiering av två ubåtar av Gotlands-klass.
Beställningarna som offentliggjordes på tisdagsmorgonen omfattar perioden 2015–2024 och det totala ordervärdet uppgår till 8,6 miljarder kronor. De är en del av den avsiktsförklaring om det svenska försvarets undervattensförmåga som undertecknades den 9 juni 2014.
– Vi undersöker nu exportmöjligheter av fullständiga ubåtssystem till några utvalda länder och delsystem till en bredare marknad, säger Håkan Buskhe, Saabs vd och koncernchef i en kommentar.
Saab har redan tidigare mottagit ett antal beställningar (under 2014 och 2015) på delsystem relaterade till tisdagens kontrakt, till ett värde av 1,1 miljarder. Därför blir det totala ordervärdet av tisdagens beställningar 8,6 miljarder.
Arbetet medA26 och halvtidsmodifieringarna genomförs vid Saabs anläggningar i Malmö, Karlskrona, Järfälla och Linköping. Saab Dynamics affärsenhet Underwater bedriver både utveckling och tester i Linköping med cirka 200 anställda och i Motala med ett 20-tal. Här utvecklar man torpedsystem och undervattensfarkoster tillsammans med anläggningen i södra England. För affärsenheten Saab Kockums innebär A26-ubåten omkring 200 nyanställningar. Men i Linköping syns dock inte samma effekter:
– Ubåtsordern är oerhört viktig. Den är inte kopplad till nyanställningar i Linköping men betyder att vi säkrar verksamheten här i länet, säger Agneta Kammeby, enhetschef för Underwater.
Det tunga torpedsystemet som finns i ubåtarna av Gotland-klassen kommer även att ingå i nya A26-generationen. Sedan tidigare ligger redan en beställning på en ettårig förprojektering av en ny, lätt torped till FMV.
– Den är tänkt att finnas ombord på nya ubåten och kommer i så fall att utvecklas och produceras i Linköping, samt testas i Motala, säger Agneta Kammeby.
En del av det som gör projektet världsledande är kraven på operationsduglighet i grunda vatten och skärgårdsmiljö, typisk för Östersjön. Australien har visat intresse för systemet, men senaste buden har varit svalare.
Kommer även Australien att inse finessen med svenska ubåtar?
– Det är en jättebra fråga. Vi har inte släppt Australien. Det är just nu världens största ubåtsprogram rent ekonomiskt. Man kan även tänka sig andra lösningar där vi finns med som partner eller underleverantör, säger Ann-Kristin Adolfsson.