Joakim Danielsson bor i Linköping och äger en VW Passat biogas från 2010. Han är en av flera läsare som har hört av sig och varit fundersam över Volkswagens rutiner kring ”återkallelser” efter tisdagens händelse vid biogasmacken på Sigbjörnsgatan. Då exploderade en VW Touran medan föraren tankade. Den bilen tillhörde de modeller som VW återkallade redan i oktober 2012 och borde ha lämnats in på en verkstad för åtgärder. Bilägaren, taxibolaget Vikboland, uppger att man aldrig fått något sådant brev.

Sedan hösten 2014 åtgärdas även VW Passat som kör på biogas. Joakim Danielsson reagerar på sättet hur han fick veta att hans bil skulle åtgärdas.

– Inför den senaste servicen ringde jag runt för att höra mig för om priser. Det var först när jag konkret bokade tid för service på Engströms som de nämnde uppdateringen på grund av vissa­ problem med gastankarna. Men när jag pratade med dem för att kolla priset sades inget om detta, säger Joakim Danielsson.

Först när han frågade mer vad ”uppdateringen” skulle bestå av fick han veta att hela gastanksystemet skulle bytas ut.

– Nu har jag bytt tankarna, men jag borde med andra ord ha tagit ut mina barn ur bilen när jag tankade före bytet, säger Joakim Danielsson.

Han syftar på de instruktioner som taxibolaget Vikboland gav sina förare efter explosionen i tisdags; att de ska ta ut sina kunder ur bil­arna när de tankar. Det ser Joakim Danielsson som en ganska komplicerad försiktighetsåtgärd, särskilt med tanke på att det tar mycket längre tid att tanka biogas än bensin.

Joakim Danielsson är nöjd med sin bil, och nu när den har ny biogastank är han inte orolig. Men han ger en känga till VW för hur informationen har skötts.

Marcus Thomasfolk är informationschef för Volkswagen i Sverige.

– Alla som äger en Touran som körs på biogas och är tillverkad mellan 2006 och 2009 har fått två återkallelse­brev med en stark uppmaning att lämna in sin bil. Även ägaren av den aktuella bilen. Med tanke på det som skedde i tisdags kan man inte säga att det i detta fall har räckt. Det finns alltid i sådana här sammanhang skäl att fundera över om man kan göra något för att ytterligare öka tydligheten.

Ägaren av en VW Passat har inte heller fått något brev?

– Det är skillnad mellan en återkallelse som är lagstiftad och som vi har genomfört när det gäller äldre modeller av Touran och en servicekampanj som gäller senare­ årsmodeller av Passat och Touran. Vi har inte hunnit informera samtliga 18 000 ägare, men 11 000 har fått ett brev och fått sina bilar åtgärdade.