– Vi vill hemskt gärna ha barnen bakåtvända i bilen så länge som möjligt, säger Anders Lie, säkerhetsspecialist vid Trafikverket.

Han menar att det finns stöd för att det är det säkraste.

– Man vet att ett bakåtvänt system tar bort 90 procent av de allvarliga skadefallen. Ett framåtvänt tar bort 50 procent.

Varför är det inte lag på att barn ska åka bakåtvänt om det är säkrast?

– Där är svensk lag anpassad till europeisk lagstiftning, säger Anders Lie. Kravet är att barnet ska sitta i särskild skyddsutrustning i bilen, och det gäller för hela EU.

Enligt säkerhetsspecialisten ligger dock Sverige långt framme på det här området.

– Inget annat land slår oss på fingrarna när det gäller barnsäkerhet. För 40 år sedan dog omkring 150 barn per år i trafiken. Nu är det färre än tio.

I ett pressmeddelande berättar Folksam att den första gemensamma rekommendationen för barns säkerhet i bil togs fram för tio år sedan. Försäkringsbolaget menar att det behövs ett kontinuerligt arbete med att uppmuntra och informera nya föräldrar om att låta barnen åka bakåtvänt. Det är anledningen till att man nu kommit överens om en ny nationell rekommendation. Den innehåller, förutom råden om att barnet ska åka bakåtvänt, bland annat också rekommendationer för framåvända stolar. Här kan du läsa hela dokumentet.

Flera representanter för bilindustrin, Trafikverket, Transportstyrelsen, NTF, VTI, barnstolstillverkare, Autoliv och Folksam står bakom den nya rekommendationen.