Vi kan bryta mot etikett och stilideal, men det är något annat. Det fanns en tid när kvinnan inte fick bära byxor, då hon skulle skyla sin kropp och pressa in den i en korsett. Nu handlar dam-mode mest om vilka färger, siluetter och mönster som inspirerar just den här säsongen.

Därför är det på många sätt mer spännande att titta på herrmodets utveckling just nu. Där finns så många tabun fortfarande kvar. Medan kvinnor gärna får leka med en ”maskulin look” är det omvända, män i en ”feminin look”, fortfarande att utmana sociala koder. Men när kvinnorollen förändras måste mansrollen göra detsamma. Nya krav på ökad jämställdhet, i både Europa och USA, sätter sina spår i modebilden.

Flera modehus har tidigare lanserat kjolar för män, men till hösten 2015 har många valt att gå ännu längre. Mest omtalad är amerikanske designern Rick Owens visning. Hans modeller visade långa tunikor med ett hål mitt fram där könet syntes. ”Barnsligt” tyckte många och själv ville han kanske mest utmana. Men blottandet av det manliga könsorganet kan också ses som en symbol för blottlagd manlighet i stort. Vad är det att vara man i den moderna världen?

Även andra modeskapare tänjer på herrmodets tidigare gränser, fast på ett mer traditionellt sätt. I Guccis höstkollektion finns knytblusar och tröjor av spets. Dries Van Noten visade djupa urringningar, mjukt fallande blusar och en omlottkjolsvariant att bära ovanpå byxor.

Och svenska Acne klär sina män i tajts och långa överdelar i höst. Egentligen handlar kollektionen om fotboll, enligt chefsdesignern Jonny Johansson. Där finns sportiga tröjor, tweed och halsdukar à la brittiska fotbollsfans. Men stajlat med stora örhängen och halsdukar med text som ”Gender Equality” och ”Radical Feminist” blir kollektionen också till frågor om könstillhörighet och identitet.

Det lär dröja innan vi ser knytblusar på Dressmann och Rick Owens könsblottande får vi hoppas stannar på catwalken. Men att herrmodet är i en förändringsfas råder det ingen tvekan om.