Ulf är tillsammans med 22 andra män för första gången med på ett pass i introduktionskursen ”Yoga för stela män” på Yogahuset i Linköping. Tanken är att bli lite mjukare i kroppen. Eller bara lära känna sin kropp bättre, få bättre balans. Några deltar kanske bara för att prova på.

Kursledaren heter hur som helst Hans Nydahl.

– Det vi kommer att syssla med här under kursens åtta veckor är ashtangayoga, en fysisk yoga. En yoga utan meditation. En lugn, fysisk yoga och det finns inga begränsningar i din egen kropp. Men du får aldrig göra våld på din kropp. Yoga är ingen tävling och du jobbar efter dina egna förutsättningar. Den meditativa yogan söker vi långt senare.

Artikelbild

Nydahl säger också att andningen är viktigast av allt. Den enkla, djupa andningen som är så avstressande och som vi borde använda lite oftare även till vardags.

Sen börjar han lektionen.

Och gör det stillasittande, med korslagda ben och djupa andetag, innan han leder gruppen i några klassiska yogaövningar: hunden och solhälsningen.

Fem gånger görs de.

Artikelbild

Mellan dem är det avslappning och utandning.

– Är ni varma i kroppen, frågar Nydahl.

Artikelbild

Tydligen är alla det eftersom svaret är jakande.

– Bra, mina vänner, det är därför solhälsningen finns.

Artikelbild

Jag, som är omklädd men mest med för att skriva om passet, smyger bort till Ulf Pettersson, han med diskbänksstel rygg, och frågar hur det känns efter de första rörelserna.

– Bra, men varmt. Mest känns det i ryggen. Jag är allmänt stel i hela kroppen, men har haft ryggproblem efter ett fall på skidor för många år sen.

Artikelbild

Hur hittade du till yogan?

– Jag såg en annons och tänkte att det i alla fall inte kan bli sämre om jag testar.

Artikelbild

Det håller säkert Hans Nydahl med om.

– Ingen är för stel för yoga – tvärtom, det är då den behövs som mest, säger han.

Artikelbild

Ashtangayoga är uppbyggd av en grupp rörelser som, tillsammans med djup andning, binds ihop i ett flöde. Vid kursens slut om åtta veckor ska deltagarna känna igen och kunna flödet. Men denna den första gången får de en första inblick och duvning i rörelseschemat. Det är stående moment, sittande, vridningar, bakåtböjningar, framåtfällningar, balans.

Ju längre inledningspasset lider, desto mer stönanden hörs i salen. Det gör ont lite här och var och några kan omöjligt utföra vissa moment.

Artikelbild

– Jag har dåliga knän och känner tyvärr av dem även i yogan. En del grejer kan jag bara inte göra, viskar Gunnar Kindstrand, 65.

Så är det för de flesta av oss. Några kan inte sitta på golvet med korslagda ben. Så där som man gjorde så ofta som pojke. Men nu!

Artikelbild

Nu låter det sig bara inte göras. Ljumskarna smärtar, höfterna likaså. Det är nästan så att man hör hur lederna knakar.

Gunnar berättar att han inte ville gå ensam på yoga utan frågade kompisen och golfpolaren Sverker Borell om inte han också ville vara med.

Artikelbild

Det ville han.

– Man vet inte, men drivern kanske blir 20 meter längre nu, säger Gunnar med ett skratt.

Och så tyckte han att yoga kunde vara värt att testa för att få lite bättre balans och smidighet.

Så mjuk i kroppen och så vig som Hans Nydahl blir han emellertid aldrig. Vår yogalärare sitter till exempel med korslagda ben, sträcker armarna framåt, nedåt och lägger handflatorna mot golvet innan han böjer huvudet också framåt, nedåt och nuddar golvet med pannan.

– Så där ska ni kunna göra sen, säger han.

– Gör jag så där så blir jag sjukskriven, hörs det från Rolf Jönsson.

En lektion går fort. Men innan den är över helt väntar den långa vilan för återhämtning. Och med medveten andning. Efteråt berättar Ulf Pettersson att han jobbar på en bilfirma och kör 20 bilar om dan.

– Är bilarna låga i sätena så känns det att kliva ur dem, menar han.

Han har tränat och kört mycket cykel, Ulf. 20 Vätternrundor har det också blivit.

– Men jag har slarvat med stretchingen genom åren. Med yoga hoppas jag bli mjukare.

Gunnar Kindstrand har aldrig har varit någon idrottstyp, även om han som så många andra spelade lite fotboll som ung. Golf började han med sent i livet, var över 50.

– Så det finns utvecklingspotential!

De senaste tio–femton åren har hans motion mest bestått av promenader och golf.

Och vad tror du om yoga?

– Lite påfrestande för min kropp var det allt. Jag är ju en stel gubbe!

Som ska bli mjukare.