– Egentligen är jag ganska nöjd med säsongen, oavsett hur det än slutar i morgon. Men visst vore det härligt att sluta med ett bra resultat och varför inte med att kliva upp på pallen?
Helgens två race på Mantorp är säsongens sista och finalen är kanske den tävling där det råder tuffast konkurrens, den tävling som alla vill vinna.
– Jag skulle vilja säga att startfältet är det tuffaste i år. Några nya förare har kommit in till den här tävlingen, det ser ut att bli 16 bilar på startlinjen och alla vill avsluta säsongen på bästa sätt.
Bättre och bättre
När Mattias summerar säsongen så här långt ser han en tydlig trend.
– Vi har närmat oss toppteamen lite för varje helg. Vi gjorde vårt bästa kval senast i Tierp då vi var femma i Q 1 och jag hoppas att vi fortsätter spetsa till oss.
Även om Mattias kört många varv på Mantorp park blir det en ny erfarenhet att tävla med just den bil han sitter i nu. I fjol, när man körde bilen i tävling första gången, fanns inte Mantorp med i kalendern.
– Vi körde ett antal varv på en PR-körning i våras, men det är länge sen. Därför blir testerna under fredagen viktiga för att hitta rätt till kvalet lördag morgon.
Halva budgeten klar
Den här helgen avgörs två kortare race och just det formatet gillar han bäst.
– Jag hoppas att ledningen för STCC bestämmer sig för att satsa fullt ut på det 2014. Jag tycker att det är bäst för alla, förare och publik.
Tidigare år har tiden mellan säsongerna, över vintern, ofta börjat med ett blankt papper då allt arbete med budget ska göras från noll.
I och med avtalet med Dacia, som sträcker sig även över nästa säsong, är Mattias i en bättre sits nu.
I det arbetet är det förstås lättare om man har ett bra resultat med sig.
– Man behöver i alla fall inte argumentera lika länge, säger Mattias och ler.