Nyproduktion av historiskt glas

Cirkeln är sluten. Reijmyre Glasbruk har fått tillbaka en kund som de förlorade 1975.

Efterlikna. John Vesanen försöker efterlikna Kellers arbete från 1580-talet så mycket det bara går.

Efterlikna. John Vesanen försöker efterlikna Kellers arbete från 1580-talet så mycket det bara går.

Foto: Mikael Grip

Rejmyre2016-04-22 07:00

– Självklart jättespännande och roligt att vi återigen får förtroendet att tillverka de här historiska glasen. Det känns som en seger, säger glasbrukets vd Ulf Rosén.

Glasen det handlar om är kopior av vin-och ölglas som glasmästaren Petter Keller tillverkade på 1580-talet på ett glasbruk i Bränn-Ekeby, strax utanför Nyköping. Det var hertig Karl, yngste son till Gustav Vasa och sedermera själv kung i Sverige, som tog tyske Keller till Nyköping.

– Hans specialitet var glas med grön färg. För 90 år sedan hittades glasskärvor från Kellers produktion vid arkeologiska utgrävningar i närheten av slottet Nyköpings hus. Dessa skärvor pusslades ihop för att man skulle kunna få en uppfattning av hur originalglasen såg ut. Kopior har sedan gjorts både här i Rejmyre och under de 30 sista åren vid ett glasbruk i Småland, säger Sofia Jansson som fanns på plats under onsdagen tillsammans med Anne Elmdahl från Sörmlands museum för att för första gången se på när glasblåsarna gjorde de första testglasen i en serie av 450 glas.

– Vi vill förstås att det ska bli så nära originalet som det bara går, till exempel gäller det den speciella gröna nyansen på glasen, berättar Sofia Jansson.

Varför bytte ni leverantör?

– Våra glas tog slut och när vi forskade kring var originalritningarna fanns så visade det sig att Ulf Rosén hade dem och på den vägen är det. Att få vara tillbaka på Reijmyre Glasbruk känns bra, dessutom gör närheten till Nyköping att det vi köper härifrån är närproducerat, förklarar Anne Elmdahl.

Glasblåsarna Ronnie Ståhl och Krister Johansson sekunderar glasmästaren John Vesanen när han med hjälp av en ritning försöker efterlikna Kellers originalglas så bra det bara går.

– Utmaningen ligger i att återskapa något så exakt, foten är till exempel speciell och inte likadan som på vanliga vinglas. Det gäller att få rätt profil på benet och hitta rätt känsla, berättar John Vesanen efter en timmes framgångsrikt testande.

Handgjort glas handlar inte om att två glas ska vara exakt lika, även om det är den självklara målsättningen för en glasmästare.

– Det är ögat som bestämmer, som yrkesman vill jag att alla glas i en serie ska vara exakt likadana. Men kunden tycker oftast att det är charmigt med lite olikheter. Många tycker att olikheterna är ett bevis på att det rör sig om ett riktigt hantverk.

Den gröna nyansen är ett recept speciellt framtaget för ändamålet.

– Det är för att efterlikna den glaskvalitén som fann på 1580-talet. Färgen tillsätts när man smälter själva råvaran, berättar Vesanen.

När Sörmlands museum gör nästa beställning av de historiska och exklusiva glasen återstår att se, det beror helt och hållet på hur snabbt de säljs i butiken på museet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om