Nu förbereds en ny hållplats för expressbussen

Dagarna är räknande när det gäller hållplatsen för expressbussen mellan Norrköping och Valdemarsvik. Ny placering kommer att bli mitt emot Rasta vid E22.
– Lite synd om Ringarumsborna. De flesta bor ju ändå här runt centrum, säger Stefan Hellman, handlare på Matöppet.

Inom ett par år kommer hållplatsen för expressbussen på linje 46 flyttas från Ringarums centrum ner till Rasta vid E22. "Jag tycker väl att det är bra som det är nu", säger Hugo Hagman som åker bussen varje dag till gymasiet i Norrköping.

Inom ett par år kommer hållplatsen för expressbussen på linje 46 flyttas från Ringarums centrum ner till Rasta vid E22. "Jag tycker väl att det är bra som det är nu", säger Hugo Hagman som åker bussen varje dag till gymasiet i Norrköping.

Foto: Micke Pihlblad

Ringarum2025-04-21 04:00

Nyheten i korthet

  • En ny hållplats för expressbussen mellan Norrköping och Valdemarsvik planeras att placeras mitt emot Rasta vid E22, flyttad från Ringarums centrum.
  • Valdemarsviks kommun har undertecknat en avsiktsförklaring att stå för sin del av kostnaderna, vilket kan inkludera att bygga pendlarparkering och cykelparkering.
  • Förändringen förväntas vara på plats tidigast 2027-2028. Reaktionerna på planerna har varit blandade, med vissa invånare oroliga för längre resvägar till hållplatsen.

Det brinner inte i knutarna men en avsiktsförklaring ska undertecknas där Valdemarsviks kommun går med på att stå för sin del i Trafikverkets och Regions Östergötlands planer på att flytta hållplatsen för expressbussen på linje 46 från Ringarums centrum ner till Rasta och bensinmacken vid E22.

– Det är så att vi är i väldigt stort behov av att ha den hållplatsen där eftersom vägen förbi Takmossen inte håller måttet. Därför har vi utifrån Region Östergötlands perspektiv beställt den av Trafikverket, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Tidplanen är dock lite osäker. Tidigast om ett par år, runt 2027-2028, lär förändringen vara på plats.

"Det är så att vi är i väldigt stort behov av att ha den hållplatsen där eftersom vägen förbi Takmossen inte håller måttet", säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
"Det är så att vi är i väldigt stort behov av att ha den hållplatsen där eftersom vägen förbi Takmossen inte håller måttet", säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Det har varit flera turer kring hållplatsflytten. Från början var det tänkt att bli en planskild korsning med tunnel under E22. Något som visade sig inte vara möjligt efter en geoteknisk undersökning. Istället tog Trafikverket fram ett reviderat medfinaniseringsavtal som Valdemarsviks kommun inte skrivit på. Lösningen från Region Östergötland var en avsiktsförklaring där kommun lovar att stå för sin del men att göra det stegvis när ekonomin tillåter.

– Vi har bollat det här flera gånger och vi var inte jättenöjda med det första förslaget. Kostnaderna steg och framförallt visste man inte riktigt vad som var vad, säger kommunstyrelsens ordförande Per Holllertz (M).

Ett medfinansieringsavtal hade kostat kommunen runt 8 miljoner kronor. En avsiktsförklaring däremot visar att Valdemarsvik anser att hållplatsen är viktig och ger också möjlighet för kommunen att söka pengar via länstransportplanen.

– Då gör Trafikverket sin del först och sen får vi komplettera, säger Per Hollertz.

"Jag har hört både bu och bä om planerna", säger Marcus Johansson om hållplatsflytten.
"Jag har hört både bu och bä om planerna", säger Marcus Johansson om hållplatsflytten.
Idag svänger linje 46 av vid Rasta vid E22 och kör upp och vänder vid RIingarums centrum innan den kör samma väg tillbaka.
Idag svänger linje 46 av vid Rasta vid E22 och kör upp och vänder vid RIingarums centrum innan den kör samma väg tillbaka.

För kommunens del innebär det att man åtar sig att till exempel projektera och bygga pendlarparkering, cykelparkering och gånganslutningar till bytespunkten i sin egen takt och när ekonomin tillåter.

Reaktionerna på planerna i Ringarum har varit blandade. På sociala medier framförs mycket kritik men samtidigt finns det de som menar att expressbussen är viktig för orten.

– Jag har väl hört en del om det. Det är både bu och bä. Jag åker den väldigt sällan, kanske ett par gånger om året så det berör mig inte så mycket, säger Marcus Johansson.

Hugo Hagman åker med linje 46 varje dag till gymnasiet i Norrköping.

– Jag tycker väl att det är bra som det är nu. Det blir ju en bit längre att gå ner till macken, säger han.

"Det är lite synd om Ringarumsborna som får längre till hållplatsen", säger Stefan Hellman som drivet Matöppet i Ringarums centrum.
"Det är lite synd om Ringarumsborna som får längre till hållplatsen", säger Stefan Hellman som drivet Matöppet i Ringarums centrum.

För livsmedelsbutiken Matöppet kan en hållplatsflytt delvis betyda mindre folk i rörelse kring butiken men handlaren Stefan Hellman är inte orolig för att det ska innebära färre kunder i butiken.

– Jag har faktiskt inte hört något om det här och jag tänker väl att folk måste handla ändå men det är lite synd om Ringarumsborna som får längre till hållplatsen, säger han.

Här mitt emot Rasta och OKQ8-macken vid E22 är det tänkt att den nya bytespunkten för expressbussen ska ligga.
Här mitt emot Rasta och OKQ8-macken vid E22 är det tänkt att den nya bytespunkten för expressbussen ska ligga.

Idag svänger linje 46 av från E22 vid Rasta och kör upp Kyrkängsvägen in på Gamla Landsvägen och vänder vid hållplatsen där innan den kör samma väg tillbaka ut på E22.

Linje 460 mellan Norrköping och Valdemarsvik berörs inte av hållplatsflytten. Den kommer även i fortsättningen ha sin hållplats vid Ringarums centrum.

Karta: Matöppet Ringarum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!