Maria Lönnberg är redovisningskonsult på halvtid och driver företaget från hemmet, men har inte kunnat göra det sedan i söndags eftermiddag.
– Det är flera grannar som är drabbade, och en del längre tid än jag. Men det finns också några som inte drabbats, säger hon.
Hur har du kunnat lösa arbetssituationen?
– Jag har fått åka iväg och jobba till exempel på biblioteket i Norrköping för att göra brådskande administrativa ärenden. Det här har gjort att jag tappat minst tre halva arbetsdagar. Nu har jag fått låna ett mobilt bredband av Telia, men det upplyste de inte om som åtgärd de första gångerna som jag ringde dem, säger Maria Lönnberg.
Det var istället genom kontakter på sociala medier som hon såg att andra fått låna mobilt bredband och då efterfrågade hon detta.
– Det känns som att när man bor på landet så ska man bara lösa situationen själv, trolla med knäna. Det mest irriterande är att man inte får några besked från Telia, säger Maria Lönnberg.
En granne i området har dock fått beskedet att problemen beror på en kabel som gått av, och att företaget inte kan säga hur lång tid det tar att laga kabeln.
– Jag har ringt till Telia många gånger och varje dag. Redan i måndags sa de att de såg att det fanns ett fel och att felanmälan skickades vidare till företaget som har hand om fibernätet, Global Connect. I tisdags morse godkändes felanmälan men vi har fortfarande inte fått kontakt med dem. Enligt Telia är det ett kabelbrott, men de vet inte hur lång tid det tar att åtgärda, säger Carola Werngren i Hösterum.
– Vi har varken tv eller internet och min man har inte kunnat jobba hemifrån som planerat, säger hon.
De är flera grannar som varit i kontakt med olika fiberleverantörer utan att få något svar på vilka åtgärder som ska ske.
– Det här är inget annat än ett stort kaos. Det har varit strul hela tiden sedan vi skaffade fiber men nu är det helt dött. Vi har ingen telefon eller tv alls, säger Joakim Johansson i Hösterum.
Enligt Kim Sjölund, presskontakt på Telia, så har företaget inga problem i det aktuella området.
– Jag vet att vi jobbar med underhållsarbete som påbörjades under tisdagen i Söderköping med omnejd och då kan det vara störningar i cirka 30 minuter ibland. Men vi ser inga anmälningar om andra störningar som skulle ha pågått i flera dagar, säger hon.