Det var den 10 maj som en slamtömningsbil av okänd anledning krockade med en klippa eller stor sten. Hela bensintanken slogs sönder och 300 liter drivmedel läckte ut.
– Det här är ett stort utsläpp. Det är aldrig bra att få ut diesel i jorden och i synnerhet inte om det finns egna brunnar i närheten. Men vi tror att vi lyckats så att det inte gått ner till grundvattnet, säger Pär Ljungqvist.
Drivmedlet var HVO (hydrerad vegetabilisk olja), ett förnybart drivmedel för dieselmotorer.
– Det är bättre att utsläppet var HVO än ren diesel. Chaufförerna är vana att köra här, men vägarna är ju små och krokiga. Av någon anledning skedde detta. Men det är tur att det inte fanns egna brunnar precis i närheten, säger Pär Ljungqvist.
Vid två tillfällen har grävare varit ute på platsen och tagit bort all jord som man trodde påverkats. Då har även jordprover tagits men miljökontoret är ännu inte nöjda med resultatet.
– Proverna visar fortfarande för höga halter så de måste ut igen. De måste gräva mer så att vi ser att allt gått bort. Vi får hålla på tills allt är borta, säger Pär Ljungqvist.
Enligt Ljungqvist är risken liten att utsläppet sipprar ut i havet.
– Olyckan skedde på så sätt på rätt plats eftersom det är långt från både hav och egna brunnar.
Räddningstjänsten hade ett omfattande arbete då olyckan skett för att spärra av området. Därefter bärgades lastbilen.