Vackra vägar som kräver mycket arbete

De bara finns där. Alla vackra, smala vägar över fält och genom djupa skogar. Vem som underhåller dem funderar vi sällan på.

Mikael Kvarnström hyvlar vägen                     från Sörsjön och mot Skärlöta. Sedan ska den jämnas till och dammet ska bindas.FOTO: BÖRJE GAVÉR

Mikael Kvarnström hyvlar vägen från Sörsjön och mot Skärlöta. Sedan ska den jämnas till och dammet ska bindas.FOTO: BÖRJE GAVÉR

Foto: Gavér Börje

Simonstorp2009-05-08 00:15

Några kilometer av dessa totalt drygt 28 000 mil enskilda vägar i Sverige går från Näkna, förbi Sörsjön och vidare mot Simonstorp. Den första biten är asfalt, men sedan kommer den typiskt svenska grusvägen som i århundraden varit en viktig förbindelselänk mellan torp och gårdar och mot byar och städer.

Vid Sörsjön möter vi Mikael Kvarnström som just har inlett "vårbruket", att hyvla vägen ner mot Skärlöta. Hans stora gula maskin sliter upp grusytan, som sedan ska jämnas till, göras hård och dammbindas.

Förbi Sörsjön och närmare Simonstorp, i korsningen mot Magnehult och Rejmyrevägen har NT stämt träff med ordföranden och kassören i Rodga vägsamfällighet. De ska berätta om att allt inte är så enkelt och självklart. Enskilda vägar kräver mycket arbete och ideella insatser för att vi ska nå ut till sjöar, bärställen och fritidshus - eller kanske hem.

Nyckeln till boende
Anders Witt, ordförande i vägsamfälligheten bor mitt ute i skogen och har någon kilometer privat väg innan han når ut till samfälligheten.

- Vägen, posten, el och telefon är nyckeln för att vi ska kunna bo så här.

Kjell Pettersson, kassör, bor inte ens i länet. Som produktionsledare vid Holmen Skog ansvarar han för bolagets vägnät och sitter också med i flera vägsamfälligheters styrelser.

Han har vad många små samfälligheter saknar, ett rejält vägkunnande. Det är Kjell Pettersson som ser till att vägen görs i ordning inför somrarna och snöröjs på vintrarna. Lokala entreprenörer svarar för det praktiska arbetet.

Rodga vägsamfällighet omfattar i dag 22 kilometer väg, från Näkna till Sörsjön. Därifrån vidare mot Simonstorp respektive mot Ågelsjön fram till Åsens handelsträdgård. Dessutom vägen över Magnehult till Rejmyrevägen.

Sammanslagning
Inom kort förväntas det komma till åtta kilometer, när sammanslagningen med Bergsätters vägsamfällighet är klar. Vid ett möte i Sörsjön den 20 maj kommer fastighetsägarna att informeras och ges möjlighet att säga sitt. Sedan är det lantmäteriet som fattar beslut om fastighetsindelningen. Sammanslagningen avgörs av andelsägarna.

Rationellare skötsel och enklare administration är motivet bakom sammanslagningen.

Under flera år har förrättningsarbetet pågått med hjälp av lantmäteriet. Varje enskild fastighet har identifierats och kartlagts som fritidshus eller åretruntboende.

Rodga vägsamfällighet har i dag 16 andelsägare och Bergsätter 14, men förrättningen omfattar 112 fastigheter, alltså det framtida antalet andelsägare.

- Det är en himla skillnad om vi är 16 eller 112 om vi måste göra en extra utdebitering, säger Kjell Pettersson.

Det sker inte så ofta och inte med några stora summor. Vägsamfälligheten får 60 procent av den beräknade underhållskostnaden av staten. Vägverket gör en besiktning av vägnätet vart femte år. Är vägen då inte underhållen kan det bli anmärkning eller i värsta fall indraget bidrag.

Rodga vägsamfällighet får dessutom bidrag från både Norrköpings och Finspångs kommuner.

Lika bra att fondera
För några år sedan rensades diken och vägtrummor. Det gör att vägarna klarar sig bättre i några år. Vatten på fel ställe är alltid ett problem.

- Vi fasar för den dag vägen mot Sörsjön måste asfalteras. Kanske är det bäst att börja fondera för det arbetet, säger Kjell Pettersson.

Omsättningen ligger på mellan 350 000 och 400 000 kronor.

Stark ställning
Det är inget eget val att vara med eller inte i en vägsamfällighet. Alla som bor så att de måste använda samfällighetens vägar är skyldiga att vara med. Vägsamfällighetens juridiska ställning är stark. Vägrar någon göra rätt för sig kan kronofogden kopplas in och i värsta fall kan det bli utmätning. Det normala är dock att alla betalar vad de blir ålagda.

Det går inte heller att lägga ner en vägsamfällighet och säga att nu får staten eller kommunen ta hand om vägen. Det har kommit till efter dom i lantmäteriet.

Vi far vidare på den enskilda vägen. Solen strilar ner mellan granar och tallar. Vägen är torr och fin. I Simonstorp tar asfalten och väg 55 över.

FAKTA Sveriges vägar

Sveriges vägnät består av 9 800 mil statliga vägar, 3 700 mil kommunala gator och vägar och cirka 28 400 mil enskilda vägar.

7 500 mil enskilda vägar får statsbidrag. En stor del av det enskilda vägnätet utan statsbidrag utgörs av skogsbilvägar.

Statsbidraget till enskild väghållning är en ersättning för att vägarna hålls öppna för främmande trafik/genomfartstrafik. Vem som helst får alltså åka på dessa vägar.

Cirka 60 000 väghållare ansvarar för underhåll och drift av det enskilda vägnätet.

Även kommuner kan ge bidrag till enskilda vägar. En utredning visar på att antalet minskar.

Källa: www.revriks.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om