– I går (lördag) var det ett totalstopp. Det beror på en IT-växel som av någon anledning hade gett upp som drabbade processen och stannade hela bruket. Det är under uppstart igen och felet är åtgärdat, säger Niclas Brantingson, Senior Director Communication på Billerud.
Hur påverkade det här er?
– Vi har inte kunnat få fram material lika snabbt som tidigare, säger han och fortsätter:
– Det är en väldigt komplicerad anläggning så det tog väldigt lång tid att hitta var felet fanns någonstans. Men när man väl kunde lokalisera det kunde man se att det var ett IT-tekniskt fel, men inte riktigt var den här nätverksväxeln låg. När man väl hittade den kunde man gå in och åtgärda det ganska snabbt.
Påverkar det er mycket att produktionen stannar upp en hel dag?
– Inte i långa loppet, men det klart att vi tappar en produktionsdag. Men över ett år är det bara en av 365 dagar, så vi påverkas inte så mycket. Det är en rimlig påverkan kan man säga.
Vad hände med de som skulle ha arbetat?
– Normalt sett får man arbeta med andra saker. En del arbetar med felsökning och andra jobbar med underhållsdelar medan man försöker lokalisera felet och åtgärda det.
Flera Skärblackabor skrev under lördagen på Facebook att ett larm kunde höras i närheten av anläggningen.
– Det känner jag inte till, men det är klart att när något fel uppstår går det flera larm på olika ställen. Det är mycket möjligt att det har varit så, men jag har inte fått den uppgiften, säger han.