I november stod det klart att kommunen går vidare med planen på nya cykelvägar i Skärblacka tillsammans med Trafikverket.
– Det har varit ett önskemål länge. Det är en tungt trafikerad väg som går genom Skärblacka. Det behövs göras något på cykelsidan genom Skärblacka och bort till badplatsen vid Mårängen, säger Karin Jonsson (C), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden.
Christian Eriksson är ute och promenerar med sonen Vincent. I snön känns cykelturer till Mårängen långt borta men han är ändå glad över beskedet.
– Jag har cyklat dit med min äldre son och det behövs en cykelbana, den kommer vi nyttja.
Han tycker att den borde byggts för länge sedan, men att det är bra att det blir av.
Under 2022 kommer kommunen att arbeta med ett medfinansieringsavtal tillsammans med Trafikverket. Kommunen kommer att stå för hälften av kostnaden för cykelbanorna. Trafikverket har beräknat att det allt som allt kommer kosta ungefär 55 miljoner kronor.
Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur på samhällsbyggnadskontoret, berättar att kommunen behöver komplettera sin nuvarande budget för att kunna täcka kostnaden.
– Vi har täckning för ungefär tre fjärdedelar av de föreslagna objekten. På kommunfullmäktige i juni kommer man att ta ställning till om man ska genomföra tre fjärdedelar av planen eller om man ska öka budgetanslaget så att allt kan genomföras.
Planerna på nya cykelvägarna omfattar en ny cykelbana på Stationsvägen, en ny cykelbana på Bergslagsvägen, en gång-och cykelbana från Vånga till Mårängen och en gång- och cykelbana från Skärblacka till Mårängen.
– Det finns ett väldigt stort behov av en cykelbana från centrala Skärblacka ut till badplatsen. Det är inte roligt att cykla där, säger Johan Smedner.
Kommer övergångställen att ingå i den här upprustningen?
– När cykelvägen byggs är tanken att det blir en komplett förändring som även inkluderar bra övergångsställen där de behövs. Det kan vara korsningen vid Kimstadvägen och västerut mot Mårängen.
Tidsplanen för projektet är att det står klart tidigast 2024, men mer troligt är att det blir under 2025, tror Johan Smedner.
– Efter att budgetbesluten är på plats kan vi teckna medfinansieringsavtalet med Trafikverket. Efter det behövs vägplan och detaljplan. Det här är ingeting som görs i en handvändning.