Vandring för säkrare Skärblacka
En vandring en januarikväll ska på sikt göra Skärblacka tryggare, ljusare och mer trafiksäkert. Men det största problemet blir svårast att åtgärda.
En av många tunga virkestransporter till Skärblacka bruk. Alla skall de Bergslagsvägen fram. Under 10-15 minuter kunde NT räkna till sju-åtta bilar, på väg till eller från bruket.FOTO: BÖRJE GAVÉR
Foto: Gavér Börje
Tanken var att man skulle göra en riktig kartläggning av trafikfarliga, otrygga, mörka platser i Skärblacka. I sex grupper vandrade man runt i bruksorten, både i centrum och i villaområdena.Det var verkligen ett mörkt Skärblacka de 30 fick se.Mörkt i Vickelby
-Jag var med gruppen som tittade på Vickelbyområdet, där det saknades många lampor i gatubelysningen. Det var verkligen mörkt, man skulle ha behövt ficklampa, säger Gun-Inger Karlsson.Mörkt var det också i den nordöstra delen, norr om Bergslagsvägen.-Har en lampa slocknat så blir det långt mellan ljuspunkterna, konstaterade Lars Ahlm. Flera mörka gång- och cykelbanor noterades, till exempel väster om kyrkogården och sträckan från Hasselvägen mot Kapellvägen, vid järnvägsövergången. Sträckor man
som äldre inte gärna rör
sig på efter mörkrets inbrott.Några överfall eller tillbud känner inte Lars Ahlm till. Det handlar mer om "normalt" bus och mopedkörning.De poliser som var med anmärkte på att det var för mycket buskar och sly kring Parkskolan, något som gjorde området onödigt mörkt och skyddat från insyn.Tung trafik
Det största problemet tycks Bergslagsvägen vara med en ständigt pågående tung trafik.-Bara under fem minuter räknade jag till sju-åtta stora lastbilar med råvaror till Bruket, säger Lars Ahlm.Men eftersom industrin är en nödvändighet är problemet svårlöst. Ett steg mot säkrare miljö vore lägre hastighet.-Jag upplevde att de flesta kör över tillåtna 50 km/tim, trots de avsmalningar som finns. Kanske skulle en intensifierad hastighetskontroll av polisen vara en väg att gå, säger Lars Ahlm.Nu skall alla synpunkter sammanställas och kodas i olika problemområden. Därefter kommer fullmäktigeberedningen att ta kontakt med ansvariga med krav på åtgärder.-Vi har inget eget mandat att åtgärda någonting. Vi kan bara peka på problemen, säger Lars Ahlm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!