I Christian Kleens garage är mekarprojektet i full gång. Han hoppas kunna dra in så mycket pengar som möjligt till Barncancerfonden.

Hur föddes idén?

– En tanke slog mig en dag bara. Jag frågade Robert och Ulf Norss på Robbans Mekkompetens från Eksjö om de ville vara med och de hoppade på direkt.

Artikelbild

| Privat

– En vecka efter Folkracefestivalen 2018 köptes en skrothög på Vikbolandet. Efter det startade galenskapen på riktigt, då började det svarvas och målas, säger Christian och skrattar.

Bilen är en Volvo 240 av årsmodell 1975, den var ganska rostig och behövde rustas upp, så en likadan bil köptes för att plocka delar ifrån.

Får du hjälp av andra eller gör du allt själv?

– Det här bilbygget har blivit mycket större än tanken var från början. Projektet har i nuläget 23 sponsorer, alla utom två tillfrågade har tackat ja att vara med. Det är både stora och små sponsringar. Det behövs tid, pengar, arbete och ren muskelstyrka, vilket var och en bidrar med efter egen vilja.

Artikelbild

| Åsa Gellerstedt

Och är det något Christian är noga med att understryka är att han inte jobbar själv, äran tillhör alla inblandade.

– SMK Motala Bil har stor del i att det här blir av, de hoppade på idén direkt när jag kontaktade dem.

Artikelbild

| Åsa Gellerstedt

Idén är att starta bilen i Folkracefestivalen som går av stapeln vecka 29 på Dunteberget i Motala. Alla anbudspengar på bilen går oavkortat till Barncancerfonden. 

Kortfattat fungerar det så att samtliga bilar är till salu för 8000 kronor efter tävling. Man får lägga anbud på bilar, det kostar 200 kronor per bud. Därefter lottas bil för bil ut bland budgivarna. Anbudspengarna för Christians bil sätts in på Barncancerfonden.

Artikelbild

| Privat

Har du någon siffra som mål?

– Jag hoppas på hundra anbud i alla fall, det skulle ge 20 000 kronor till Barncancerfonden. Bilen är välbyggd och har potential att vinna. Det hänger mest på att föraren, jag, sköter mig, säger Christian och skrattar.

Artikelbild

| Privat

Det som behövs mest är tid, det är mycket som ska på plats, cirka två kvällar i veckan och helgerna ägnas åt bilen. Motorn har Robert och Ulf Norss tagit hand om, den har fått sig en riktig uppdatering. Bakaxelupphängningen har gjorts om. Likaså växelspaksstaget, bara det tog mellan 12 och 15 timmar att göra. Bromsskivor borras och säkerhetsburen byggs. Nu i helgen ska det tillverkas ett grenrör. Det är dessutom en hel del regler att följa för att bilen ska bli godkänd som folkracebil.

Svarven har gått varm när egna delar har tillverkats.

Artikelbild

| Privat

– Jag har nog blivit petigare och petigare för varje gång jag bygger något. Det ska alltid bli lite bättre än förra gången.

När räknar ni med att bilen är klar?

Artikelbild

| Privat

– Ungefär en till en och en halv månad innan tävlingen. Bilen ska hinna provköras och vara utprovad, inställd och klar. Vi vill inte stå på Dunteberget och bilen går på tre cylindrar.

Hur kommer det kännas bär du bli av med bilen efter tävlingen?

– Det känns faktiskt helt okej. Andra gånger har det känts surt, när man bygger något bra och sedan blir man av med den. Den här bilen är riktigt välbyggd, allt sitter som det ska, inga genvägar med stripes och silvertejp. Den här gången har vi varit väldigt öppna med vad som görs med bilen och motorn just för att locka anbud.

Vad har du för projekt som väntar när det här är klart?

– Jag har fått förfrågan om att bygga en likadan bil igen till en som vill köpa. Annars har jag en Volvo 940-kaross som ska bli rallybil. Men först tar jag nog ledigt en vecka, tillägger han och skrattar.

Vill man följa bilbyggets framfart kan man gå in på ”Kleen MotorSport KMS” på Facebook.