Allt fler saker sorteras för återvinning eller destruktion
Även ett återvinningsföretag kan behöva hjälp att bli av med sitt avfall.
Måste ha utbildning
- Det blir mer och mer olika saker som sorteras, konstaterar han. Jag kör allt möjligt från papper till rötslam och farligt gods. Sedan jag började jobba här 1991 har jag gått lite kurser och så och lärt mig en del om miljö och sånt.
För att Dennis Thaleman och hans förarkolleger ska få handskas med farligt gods måste de ha en ADR-utbildning.
- Man måste märka upp bilarna som visar om man kör till exempel olja, bensin och batterier och hur mycket man lastar.
Den här dagen kör han inget sådant avfall. Först kör han stålbanden från Cleanaway till ett återvinningsföretag. Bilen vägs in, allt går automatiskt, och Dennis Thaleman får ett kvitto som visar hur mycket lasten han lämnade vägde. Tillbaka på Cleanaway hämtar en container med etikettrester som ska till Händelö.
- Det blir åtta-tio timmar i bilen och kanske upp till 20 mil, säger han. Egentligen är det inte så bra att sitta och hoppa i bilen hela dagarna.
Ryggen tar en del stryk men hans arbetsgivare står för halva kostnaden för massage och sjukgymnastik.
Nästa mål är en villatomt. Där ska Dennis Thaleman hämta kax. Men innan dess måste han hämta en lyftanordning.
- Det här är en krokbil som jag kan dra på containrarna med utan att jag behöver gå ur bilen. Men till kaxen behöver jag den här liftdumpern.
Många regler
Han monterar fast en stor stålställning på lastbilsflaket. På plats i Skarphagen fäster han en kedja på var sida av containern med kax i.
- Det här var tungt, säger han. Bilen får bara ta tolv ton.
Reglerna som Dennis Thaleman måste följa är många. Tyngden på lasten är en, hastigheten en annan. Och att han tar rast i rätt tid. Under 4,5 timme måste han haft sammanlagt 45 minuters rast om minst 15 minuter varje gång.
Den här gången går det bra, om än med nöd och näppe. Ute på Herrebrotippen tömmer han kaxen. Det krävs lite arbete innan kaxen släpper från containern.
- Ibland händer det att lasten frusit. Då får jag lämna den och komma tillbaka och hämta den när lasten tinat upp.
När Dennis Thaleman började på Allren var han en av tio anställda.
- Då fanns Allren bara i Söderköping. Nu har det bara skenat i väg, konstaterar han.
Nu utgår han från Norrköping. Oftast jobbar han halv sju till halv fyra.
- Men man kan jobba hur mycket som helst. I somras körde jag mycket rötslam till bönderna på helgerna. Det finns alltid att göra, säger Dennis Thaleman.
ADR är ett europa-gemensamt regelverk för transport av farligt gods på landsväg.
ADR står för Agreement Européen Relatif au Transport International des Marchandises Dangereuses par Route på franska eller European Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road på engelska.
Källa: wikipedia.org
ADR står för Agreement Européen Relatif au Transport International des Marchandises Dangereuses par Route på franska eller European Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road på engelska.
Källa: wikipedia.org
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!