– Vi fick inspiration från en annan förskola som hade ett bananpiano. Det såg så häftigt och roligt ut. Det är små krokodilklämmor som man sätter från ett kretskort i frukter, så blir det som ett förlängt tangentbord kan man säga, säger Hanna Melin, förskollärare vid Broby förskola.
Redan i våras började de introducera pianot för barnen. Förutom bananpianot finns även en programmeringsrobot, surfplattor, en dator och ett förstoringsägg där man kan se saker mycket nära.
– Vi vill att barnen ska vara producenter och skapa, istället för konsumenter. Vi har noterat en stor nyfikenhet sedan vi började med de digitala verktygen. Det är såhär samhället ser ut, att det digitala växer, och våra barn måste få ta del av det på ett lustfyllt sätt. Det är viktigt för att hänga med i samhällsutvecklingen, att börja i tidig ålder så att det blir en naturlig del, säger Hanna Melin.
Hon understryker att det är viktigt att låta de digitala verktygen vara ett komplement till andra lekar.
– Man måste prata om i sitt arbetslag hur vi ska arbeta med digitalisering på ett medvetet sätt, så att det blir en bra mix av alla ämnen. Det är förskolans uppdrag att erbjuda allting. Vi ser det digitala som ett komplement. Vi målar, skapar i lera, sjunger och dansar också.
Isabell Szwonder, 5 år, spelar lite på bananpianot tillsammans med Hanna Melin. Förskolan har även provat att använda äpplen, apelsiner och gurkskivor.
– Äppelpianot är bäst, säger Isabell och ler.