Målsättningen är att sänkningarna ska utgå från de oskyddade trafikanterna, minska risken för olyckor och skapa en "attraktivare kommun".
– En stor förändring är att hastighetsbegränsningen i bostadsområden sänks från 50 till 30 kilometer i timmen, säger Anna-Lena Johansson, planerare och utredare på samhälls- och byggnadsförvaltningen.
Och även på andra håll görs liknande åtgärder.
– På Länsmansgatan, som många kör på, har vi haft en del klagomål och problem med höga hastigheter. Nu sänks den från 50 till 40. Vi hoppas att det ska bidra till att det blir bättre.
Samma sänkning kommer att göras på Albogaleden.
– Den är det också många som åker på, säger Anna-Lena Johansson.
Även Industrigatan, en del av Ringvägen, Harsbygatan och Telegatan kommer att få 40 i stället för 50 som högsta tillåtna hastighet.
Några höjningar av hastighetsgränser blev inte aktuella denna gång.
– Vi har inte höjt hastigheten någonstans. Trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter är den största anledningen att vi gör så här. En lägre hastighet ger i regel en högre trafiksäkerhet för alla, säger Anna-Lena Johansson.
Förändringarna är en del av ett större arbete med att se över trafiksituationen i kommunen. Ett arbete som startade 2018.
Den första etappen, som genomfördes då, innefattade kommunens mindre tätorter. Nu inleds etapp 2 med fokus på Söderköpings tätort.
– Det är oerhört svårt att få alla att följa precis alla lagar och regler som finns. Och hastighetsbegränsningar är något som det ofta bryts mot. Även om man inte når ner till den uppsatta gränsen kan man nå en bit på vägen, säger Anna-Lena Johansson.
Kan ni få klagomål från bilister som inte uppskattar att farterna sänks?
– Det har varit några kommentarer. Någon fråga om varför vi har gjort si eller så. Men faktiskt ganska lugnt.
Vad svarar ni när det kommer invändningar?
– Vi har ändå gjort en helhetsbedömning utifrån omgivning, flöden och vilka målgrupper som tar ytorna i anspråk.
Det är inte bara bilister som rör sig på det här platserna?
– Nej, precis.
I den kommande etapp 3 ska kommunen göra en översyn av länsvägarna i tätbebyggda områden och i kommunens mindre tätorter, samt den delen av Östra Rydsvägen som går genom Söderköpings tätort.
De övriga delarna av länsvägarna är det Trafikverket som har ansvar för.