Birgitta räckte upp handen – hjälper till frivilligt i skolan

En handfull frivilliga har räckt upp handen och vill hjälpa till i skolan i Söderköping. En av dem är Birgitta Månsson som idag är pensionär efter ett helt yrkesliv inom skolan.
– Om jag kan göra det lite lättare för en enda unge så har jag gjort en vinst på det, säger hon.

"Jag är med på raster, jag läser med barnen och hjälper bland annat till med läxor", säger Birgitta Månsson om sin insats på Björkhagaskolan.

"Jag är med på raster, jag läser med barnen och hjälper bland annat till med läxor", säger Birgitta Månsson om sin insats på Björkhagaskolan.

Foto: Sandra Fagerkrantz

Söderköping2025-01-31 11:00

När Birgitta Månsson gick i pension efter 48 år inom skolans värld kände hon sig inte riktigt klar. Istället räckte hon upp handen och sa att hon ville hjälpa till. 

Hon är sedan augusti en så kallad klassmormor – en volontär som hjälper till i skola. Fem timmar i veckan spenderar hon med Björkhagaskolans F-6-elever i Söderköping.

– Jag är med på raster, jag läser med barnen och hjälper bland annat till med läxor. Men framför allt är jag en extra vuxen på plats med mina ögon och öron. Många barn har svårigheter idag att hantera social sammanhang. Inte alla förstås. Men om jag kan göra det lite lättare för en enda unge så har jag gjort en vinst på det, säger Birgitta Månsson.

Birgitta Månsson ser den frivillia insatsen som en bra nedtrappning av sitt långa yrkesliv inom skolan. "Det här känns som ett bra avslut efter alla år inom skolans värld på något sätt", säger hon.
Birgitta Månsson ser den frivillia insatsen som en bra nedtrappning av sitt långa yrkesliv inom skolan. "Det här känns som ett bra avslut efter alla år inom skolans värld på något sätt", säger hon.

För Birgitta Månssons del innebär timmarna hon tillbringar i skolan ytterligare vinst.

– För mig bidrar det med att jag får vara med i ett socialt sammanhang. Det är en liten insats för att ändå känna att man är med och bidrar. Det här känns som ett bra avslut efter alla år inom skolans värld på något sätt, säger hon.

Nu börjar fler personer att intressera sig för att bistå med samma frivilliga insats i skolorna. Söderköpings kommun har med anledning av det tagit fram riktlinjer för att möta önskemålet.

– Vi fick en del påtryckningar från personer som ville vara med och bidra i skolan. Därför tog vi fram riktlinjer och kan utifrån det vara tydliga med att det här erbjudandet finns, säger Anders Palmgren, barn- och utbildningschef i Söderköpings kommun.

– Det är inget ordinarie jobb man gör, men det är ett bra komplement till den vanliga undervisningen. Det skapar en guldkant med fler personer i skolan – fler öron och ögon som är med i klassrummet, fortsätter han.

Söderköpings kommun har tagit fram riktlinjer för att möte önskemål från dem som vill bidra i skolan. "Det här är verkligen som en guldkant, något extra, och ska inte ersätta ordinarie personal", säger barn- och utbildningschef Anders Palmgren.
Söderköpings kommun har tagit fram riktlinjer för att möte önskemål från dem som vill bidra i skolan. "Det här är verkligen som en guldkant, något extra, och ska inte ersätta ordinarie personal", säger barn- och utbildningschef Anders Palmgren.

Rekommendationen för den frivilliga insatsen är att man minst närvarar en halvdag i veckan och går exempelvis ut på att delta på lektioner, hjälpa barn med skoluppgifter och läxor, vara med på raster och följa med på utflykter. 

– Som frivillig har man inte mer befogenheter än andra vuxna som kommer in på skolan. Det är ordinarie personal som har ansvaret för barnen och för det som sker i skolan.

Rekommendationen för den frivilliga insatsen är att man minst närvarar en halvdag i veckan och går exempelvis ut på att delta på lektioner, hjälpa barn med skoluppgifter och läxor, vara med på raster och följa med på utflykter.
Rekommendationen för den frivilliga insatsen är att man minst närvarar en halvdag i veckan och går exempelvis ut på att delta på lektioner, hjälpa barn med skoluppgifter och läxor, vara med på raster och följa med på utflykter.

Rektorn har ansvar för volontärerna och begär bland annat ut utdrag ur brottsregistret samt informerar om vad som gäller kring tystnadsplikt och sekretess. I skrivande stund är det enligt Palmgren en handfull personer som signat upp sig som frivilliga.

– Vi har ingen gemensam fortbildning så här långt, men om vi ser att många fler visar intresse för det här så tänker vi oss att vi skulle kunna ordna det. Men just nu ligger det på rektorn, säger Anders Palmgren.

"Framför allt är jag en extra vuxen på plats med mina ögon och öron. Många barn har svårigheter idag att hantera social sammanhang. Inte alla förstås. Men om jag kan göra det lite lättare för en enda unge så har jag gjort en vinst på det", säger Birgitta Månsson.
"Framför allt är jag en extra vuxen på plats med mina ögon och öron. Många barn har svårigheter idag att hantera social sammanhang. Inte alla förstås. Men om jag kan göra det lite lättare för en enda unge så har jag gjort en vinst på det", säger Birgitta Månsson.

Ska de här ersätta andra stödresurser?

– Nej, det ska det inte. Fortfarande så är den viktigaste personen i ett klassrum läraren. Vi har också andra personer i våra klassrum, i form av stödpedagoger och elevassistenter. Det här är verkligen som en guldkant, något extra, och ska inte ersätta ordinarie personal.

Ska inte kommunen klara det här själva?

– Det är väldigt många som vill bidra även efter att arbetslivet tar slut. Det är något som bidrar till kommunens uppdrag, säger Anders Palmgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!