Bloggar ökar försäljningen

Tygtravar i alla dess färger når ända upp i taket. Mellan hyllorna går kunderna och nyper i materialen, tittar och funderar. Butiken Jofotex ser liten och oansenlig ut utifrån. Skenet bedrar. Väl inne är den vanligaste kommentaren: oj vad stort det är!

Söderköping2014-01-07 02:00

Det som började i liten skala har vuxit. Sedan 13 år tillbaka finns Jofotex i just de här lokalerna på Fixområdet. Tusentals tyger och alla möjliga sybehör fyller de 450 kvadratmetrarna mer än väl.

För tre år sedan började man även försäljning på nätet. Det ena utesluter inte det andra och internetförsäljningen ökar stadigt.

Butik och på nätet

– Butik och internetförsäljningen går hand i hand, säger Johnny Forssell som tillsammans med sin fru Yvonne äger företaget.

– Många, i alla fall de i min generation, vill fortfarande känna på tyget innan de bestämmer sig för att köpa det, säger Yvonne.

När det gäller hemtextil har man hård konkurrens av färdigsydda förpackade gardiner som finns att köpa lite varstans. Det är efterfrågan på modetyger som ökat allra mest. Det är inne bland småbarnsföräldrar att sy barnkläder i trikå med 70-talsmönster.

– De som är i 30–40- årsåldern har upplevt de här tygmönstren själva. Nu vill de sy åt sina egna barn. De börjar kanske med en liten mössa eller tröja och upptäcker att det inte var så svårt, sedan fortsätter de, säger Yvonne.

Bloggar påverkar

Att folk bloggar och tipsar om vad och hur man kan sy har också påverkat försäljningen positivt.

– Kul att folk vågar, tycker Yvonne som själv syr mycket.

Även i gardiner går det mode. Det påverkar också. 80-talets puffgardiner krävde betydligt mer tyg än till exempel de smala panelgardiner som var inne en tid.

– Panelgardiner dog över en natt, konstaterar Johnny.

– Vardagsrumsgardiner byter folk inte ofta. Det är lite synd för nya gardiner kan göra så himla mycket, säger Yvonne.

Kök och barnrum

I kök och barnrum byter folk gardiner oftare.

Det gäller att hela tiden hålla sig uppdaterad om vad som är på gång. Det gör de genom att prata med leverantörer att åka på mässor.

– Stockholm, Malmö och Göteborg ligger ofta lite före i modet.

Jofotex lokaler var tidigare Fix-stickeri. Johnny jobbade med produktutveckling och tygförsäljning på Fix i 15 år fram tills det lades ner. Med sig därifrån tog han en mängd kunskap och många kontakter.

– I början tryckte vi våra tyger själva. Det gör vi inte längre. Nu samarbetar vi med flera större leverantörer.

Arbetar idellt

Efter 45 år i yrket tycker han fortfarande att det är roligt att jobba. Numera arbetar han ideellt eftersom han fyllt 67.

– Det är jättetrevligt. Jag älskar att prata med alla.

Men fredag, lördag, söndag brukar de vara lediga. Då får de tid att ägna sig åt de fem barnbarnen. Och de anställda i butiken sköter ruljangsen. Tio personer finns på lönelistan, hälften är heltidsanställda.

– Alla tjejer är jätteduktiga. Det är jätteviktigt med bra personal och det har vi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om