Butiksägaren: "Ett roligt problem"

För en del företag ökar försäljningen under coronapandemin. Hund- och Kattshopen är ett av dem, något som märktes tydligt när deras internet tog slut.

Lina Kemle, ägare av Hund- och Kattshopen i Söderköping.

Lina Kemle, ägare av Hund- och Kattshopen i Söderköping.

Foto: Linnea Lind

Söderköping2020-07-31 09:45

I förra veckan noterade Hund- och Kattshopen i Söderköping att antalet transaktioner ökat, så till den grad att butikens internet för månaden tog slut.

– Vi upptäckte att kassan inte fungerade som den ska. Det kom upp ett felmeddelande om att vi inte hade tillgång till internet. Efter att vi ringt vår operatör så visade det sig att surfpotten tagit slut. Det har aldrig hänt under mina fem och ett halvt år i butiken och vi har haft samma abonnemang. Ett roligt problem, säger Lina Kemle, butiksägare.

Hon berättar att hon tycker att det är kul att butiken har haft fler kunder, och hennes uppfattning är att det är fler nu än under förra sommaren.

– Ökningen har märkts tydligt. Jag tror att det har med coronapandemin att göra. Folk håller sig hemma i Sverige istället för att resa utomlands. Det är fler som gör dagsturer, promenerar runt och tittar in i butiken. Det har vi sett i Söderköping, att det är mycket folk. Kunder jag pratat med har delat den uppfattningen, säger Kemle. 

Hund- och Kattshopen har inga markeringar på golvet eller skyltar med rekommendationer, men enligt Kemle har de inte behövt säga till någon att tänka på att hålla avstånd till andra i butiken. 

– Jag har inte upplevt att det varit kritiskt. Det är en liten butik, men det är sällan man märker att folk går på varandra. Kunderna har varit duktiga på att hålla avstånd, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!