Bakgrunden är lokala markägare som har satt ner foten. De vill inte längre tillåta genomfart på sina ägor som tidigare.
Det har skapat ett avbrott i cykelleden längs Göta kanal. Förra året löste kommunen problematiken med en båt som tog med sig cyklister från Söderköpings golfklubb till Hulta sluss.
Då var resan gratis, i år kostar den 100 kronor för vuxna och 50 för barn, tur och retur.
Men precis när årets dagliga turer skulle starta drabbades båten av ett motorfel.
– Göta kanalbolaget, som äger båten, har beställt en ny motor och den väntas komma i slutet av veckan, säger Therése Eklöf, näringslivs- och turistchef på Söderköpings kommun.
– Så med lite tur är vi åter flytande på Asplången till helgen.
Ersättningsminibussen kommer att åka mellan Brådtom Sluss och Söderköpings Golfklubb.
– Den kommer att gå samma tid som båten, alla dagar mellan 10 och 18. Vi kör tills dess att båten är i bruk igen.
Alternativet är att cykla på den trafikerade landsvägen 210 söder om Göta kanal. En ordentlig omväg.
– Och den är ganska trafikerad så vi vill gärna att man undviker att ta den.
Göta kanal utsågs nyligen till nationell cykelled. För att komma på en långsiktig lösning för passagen vid Asplången ska en utredning göras till hösten, enligt Therése Eklöf.
– Antingen måste vi hitta en alternativ sträcka landvägen. Eller skapa en lösning längs kanten av sjön, säger hon.