Det kanhandla om talsyntes där eleven får ord och texter upplästa, rättstavningsprogram för både svenska och andra språk, hjälp att hitta rätt ord när man skriver eller att enkelt kunna ladda ner skolmaterial på datorn eller läsplattan och få den uppläst. Möjligheterna och antalet program ökar hela tiden.
Allt det här finns i en bas på alla datorer inom alla stadier i Söderköpings skolor. Alla elever i klass 8–9 på högstadiet i Ramunderskolan har sedan i höstas egna datorer, dessutom får klass 7 egna nu till hösten 2015. På Nyströmska gymnasiet har eleverna sedan några år tillbaka egna datorer.
– För många blir det som en helt annan värld. Helt plötsligt kan de förstå. Många har lättare att lyssna än att läsa, säger Ann-Christin Larsson. Hon är övergripande it-pedagog för skolorna och ansvarig för skoldatateket.
Hon berättar om och visar entusiastiskt några av pedagogiska datorprogrammen. En del har funnits några år, andra är nyare. Talsyntesprogrammet talar när orden skrivs, bokstav för bokstav, eller mening för mening. Inläst eller inhämtat material går att få uppläst. Samtidigt som man hör texten kan man följa med i boken. Rättstavningsprogrammet som rättar stav- och grammatikfel i svensk text. Långt känsligare än vanliga rättstavningsprogram.
Motsvarande men för främmande språk. Ska man skriva en text och saknar ordet kan man skriva det på svenska och få det översatt.
Ett annat program föreslår ord vartefter man skriver, ungefär som när man ”messar” i mobilen.
Det finns också hjälp om man behöver tips om hur man ska disponera en uppsats eller en powerpoint. Listan skulle kunna göras lång.
Det som just nu används mest är inläsningstjänsten, där man kan ladda ner skolböcker och få dem upplästa. Mårten Andersson undervisar i svenska och engelska på Ramunderskolans högstadium och har sett nyttan eleverna har av programmen. En fördel som han ser är att eleverna kan använda de olika delarna utan att någon annan ser. Det behöver inte bli utpekande.
– En elev som läser långsamt gör en jättevinst, säger han.
Från början gjordes många av de här hjälpmedlen för personer med dyslexi, men kan användas av vem som helst. Många av lärarna kan programmen men enligt Mårten Andersson behövs det ytterligare utbildning – även bland eleverna.