De byggde en egen finurlig kanal-flotte

Det började med att de fick en båtmotor. Och något måste de ju fästa den på. Så Isak Jansson-Blomster och Mattias Göransson byggde egenhändigt en flotte.

Med en presenning kan Isak Jansson-Blomster och Mattias Göranson förvandla flotten till något  av ett flytande tält.

Med en presenning kan Isak Jansson-Blomster och Mattias Göranson förvandla flotten till något av ett flytande tält.

Foto: Fotograf saknas!

SÖDERKÖPING2004-06-19 04:00
Den är finurligt konstruerad för att kunna bära både dem själva samt ha plats för proviant och annan utrustning. Nu ska de åka på Göta Kanal med den unika farkosten.
Isak och Mattias är två vanliga 15-åriga killar, fast i det här fallet är de nog ganska ovanliga, som vågat och klarat av att ge sig på ett flottbygge.
De berättar att det började med att Mattias granne skulle flytta och gav bort en båtmotor, en vanlig utombordare.
Då tändes iden att bygga en flotte. Sagt och gjort: de satte igång, med en del råd från vuxna, men annars har de klarat allting helt själva utan att ha mer erfarenhet av varken båtkonstruktioner eller sjöliv än paddling.
- Det var förra hösten vi började och vi höll till hemma hos mig, berättar Mattias som bor vid Mariehov.
De skaffade virke och först byggde de ramen och golvet över plasttunnor som skulle kunna hålla flotten flytande. Så var det dags för en provkörning som dessvärre blev en besvikelse eftersom motorn gick sönder efter 100 meter. Men de gav inte upp projektet för den skull.
- Vi tog upp flotten på land och fortsatte att bygga.
Det blev inte bara ett platt golv över tunnorna, storlek två gånger tre meter, det blev också nerbyggda lådor för förvaring av presenning att täcka flotten med, samt sovsäckar och kläder. Ytterligare lådor finns för gasolkök, bilbatteri och proviant samt en liten blomlåda med kryddväxter.
Med andra ord är flotten väl genomtänkt i detalj för att även kunna bo på. Mycket har de fått, men har själva köpt presenning och tampar. Nu har de löst kanalkort hos Göta kanalbolag för att köra från Söderköping till Roxen och vara ute två-tre veckor. Fler turer kommer det att bli tror de, det finns nog kompisar som vill med också. De är inte ett dugg oroliga för att klara slussarna.
Så egentligen är de klara för start, men problemet är fortfarande motorn: istället för den första havererade fick de en annan begagnad, men vid provkörning i kanalen så stannade även den. Just nu är motor nummer två på verkstad och killarna väntar på besked om den överhuvudtaget går att laga.
De hoppas det ska fixa sig.
Vad de behöver för att kunna använda sin flotte, som de lagt ner så mycket tid på, är en utombordare på ungefär 7-10 hästkrafter, om någon undrar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om