I början av året sade Helena Höglund och Maja Magnuson Wiklund upp sig från sina jobb. Sedan dess har de haft fullt fokus på att bygga upp Björke väveri, med tillhörande butik.
De har kommit en bra bit på vägen. Dukarna, gardinerna och handdukarna säljs sedan en tid i lokalerna.
På andra sidan väggen står tio vävmaskiner från 1950-, 60- och 70-talen. Att få i gång och finkalibrera dem har inneburit en hel del jobb, berättar vännerna.
Men nu kan besökare både botanisera bland hyllorna och följa tillverkningen "live".
– Nu väver vi i sex vävstolar, säger Maja Magnuson Wiklund när de visar oss runt.
Det har varit mycket nytt att lära sig, och mycket arbete. Samtidigt har de haft mycket hjälp, inte minst från Britta Eriksson och Ylwa Källgren som drev Björke vävstuga mellan Skärblacka och Finspång, samt från andra som tidigare arbetade med dem.
– Varje gång som vi startar upp en vävstol behöver den lite kärlek från mekaniker. En av mekanikerna som hjälper oss brukar prata om urmakarfingrar – maskinerna är stora, de är tunga och av gjutjärn, men det är finmekanik i alla fall, säger Helena Höglund.
Det finns inte längre så många väverier kvar i Sverige. De som fortfarande är aktiva samarbetar, byter erfarenheter och expertis. På så sätt kan hantverket leva vidare.
I och med butikens öppnande har Helena och Maja kunnat lära känna sina kunder på ett helt annat sätt.
– Vi har fått träffa så många som uppskattat Björke vävstuga under många år. De tänkte att "nu är det slut, nu lägger de ner" och sedan upptäckt att vi har återuppstått, säger Helena Höglund.
Det är också många Söderköpingsbor som kommer in och hälsar de välkomna. Både Helena och Maja är tacksamma över mottagandet som de har fått.
– De kommer in, säger välkommen och berättar hur glada de är att vi har kommit hit. Man kan jobba sju timmar till bara på den känslan, säger Helena Höglund och ler.
Nu ska lokalen få en ny entré, butiksdelen utökas och produktionstakten ökas. Att färdigställa både väveriet och butiken först, för att sedan dra i gång försäljningen, hade inte gått ekonomiskt.
I stället har de låtit kunderna följa deras resa, både på plats och i sociala medier.
– Vi håller tummarna för att tålamodet hos kundkretsen finns där, säger Helena.