Planerna på att bygga ut och göra om Hemköp i Söderköping har funnits i många år. Att få klart exempelvis detaljplaner tog ett par år och var klart precis före corona. Efter det kom kriget i Ukraina, ökade elpriser och nu inflationen med högre räntor. Innan Pelle Arén tog sitt sista beslut och satte spaden i jorden var han tvungen att diskutera satsningen med familjen. Men de var överens om att affären ska göras om. I maj ska allt vara klart.
– Vi måste tro på det vi gör och tro på Söderköping. Min vision är en större, mysigare matbutik med ännu mer färskvaror, säger han.
Det första som möter kunderna i butiken är en korg med öronproppar. "Kära kunder. Nu är det väldigt högljutt i butiken. Så ta gärna ett par hörselskydd" står det. Pelle Arén poängterar att för honom och personalen är kundkontakten det viktigaste.
– Kunderna ska tycka det är mysigt att handla och vi förstår att just nu kan det vara besvärligt och låta mycket när de borrar. Därför vill vi underlätta.
Butiken ska bli 250 kvadratmeter större. En yttervägg vid de nuvarande kassorna ska bort, där byggs lokalen sedan ut. Resultatet blir tio färre parkeringsplatser, men det tror inte Pelle Arén påverkar kunderna.
Bredare gångar, en ny planering inne i affären med frysavdelningen i slutet och en större delikatessdisk är några av förändringarna. Miljövänliga alternativ väljs, diskar vid färskvarorna byts ut och led-belysning sätts in.
– Vi vill vara klimatsmarta och hoppas att el-förbrukningen ska minska med cirka 25 procent. Det kan behövas i dessa eltider för oss som måste ha frysdiskar på. Elen har ju varit billig men det senaste dryga året har vi fått se annat.
Charkdisken ska flyttas och bli större med både fisk, kött och delikatesser.
– Sortimentet på färskvaror utökas. Just nu åker vi runt och tar kontakt med nya lokala leverantörer. Vi anställer ytterligare en köttkille också, säger Pelle Arén.
Det är drygt nio år sedan han tog över butiken. Brodern Stefan Arén är butikschef då Pelle även har en livsmedelsbutik i Norrköping. Men nu går allt fokus till ombyggnaden och hans son Philip ansvarar för den andra affären.
– Det är nya beslut som ska tas varje dag, alltid händer det något.
Fastighetsägaren Larssons Fastigheter är med och gör denna satsning möjlig. Hur mycket det kostar vill Pelle Arén inte säga, men det handlar om många miljoner kronor.
– Det är bara att gilla läget. Man får bestämma sig om man ska satsa och köra eller inte. Tankarna fanns att inte göra det men vi har planerat så länge. Det är en jättesatsning och vår fastighetsägare står för en bra del av det.
Han tror på butikens läge, även om det blir en ny förbifart.
– Vi har ett bra läge som ligger precis efter den första avfarten. Jag tror på Söderköping, speciellt som sommarstad. Folk kommer att fortsätta att komma och titta på slussen och äta glass. Man kan inte sitta och vara rädd hela tiden utan måste våga utveckla även om det är lågkonjunktur. Även om priserna har ökat så kan vi inte ta ut hela den prisökningen av kunderna.
Främst mejeriprodukter tycker han har ökat i pris. En tendens är att människor köper mindre frukt och grönt samt ekologiska alternativ. Butiken har också börjat satsa på matlådor som säljs bra, samt ett nytt prospekt "win-win" där mat med kort datum säljs till lägre pris.
– Det gäller att underlätta kundens vardag, säger Pelle Arén.