Videon är inte längre tillgänglig
Efter att dokument läckt att icke påbörjade vägprojekt ska omprövas baserat på nya miljökrav, har det varit oroligt bland lokalpolitiker runt om i hela landet. Bland de projekt som låg i riskzonen var Förbifart Söderköping, den nya E 22-sträckningen.
Under veckan som gått har Söderköpings kommunledning med anledning av de nya direktiven träffat Trafikverket, som ansvarar för vägbygget, och under måndagen var Johan Andersson, socialdemokratisk riksdagsman från Motala som sitter i trafikutskottet, på besök i Söderköping.
Efter den senaste tidens möten känner sig Mattias Geving (S), kommunstyrelsens ordförande, lättad.
– De nya klimatpåverkanskraven är snarare till vår fördel. De signaler vi fått från Trafikverket är att E 22 är högt prioriterat, säger han.
Enligt Johan Andersson finns det mycket som talar för att E 22-projektet ska ingå i den nationella planen för 2014–2025.
– Det har legat länge i pipelinen, det är ett samhällsekonomiskt lönsamt projekt och det är bra för miljön då det minskar koldioxidutsläppen inne i Söderköping.
Riksdagsmannen lovar att göra sitt bästa för att E 22 hamnar bland de projekt som ska byggas. Han uppmanade även Söderköpings kommunledning att ligga på Trafikverket i ärendet.
– Det finns redan ett gediget underlag. Det gäller att peka på alla fördelar som finns med den nya vägsträckningen.
Förbifart Söderköping är nu ett projekt i 750 miljonersklassen. Om det tar plats i nationella planen och det inte blir någon överklagan, är målet att börja bygga 2020. Den nya vägsträckan beräknas ta tre år bygga, akvedukten tar två år att bygga.