Digital workshop på Stinsen

Föreningar och företag som vill lära sig mer om hur man marknadsför sig digitalt har bjudits in till Stinsen. På tisdagsförmiddagen var första mötet.

Foto: Fotograf saknas!

Söderköping2015-02-11 11:30

Och då fick deltagarna bland annat lära sig hur de kan finnas med på sajten visitostergotland.se. På sajten samlas information om vad man kan se, äta, bo och göra i just Östergötland.

– Klart man ska vara med där, säger Elisabeth Hallman Johansson som har klädbutiken Bettifix.

Annars marknadsför hon sig mycket med hjälp av Facebook.

På kursen fick hon lära sig hur man använder webbverktyget Basetool. Genom att lägga in sina uppgifter där syns man på visitostergotland.se. Informationen går att uppdatera fortlöpande, det går att synas på flera språk och det går att koppla till online-bokning, eller till den egna hemsidan, för att bara ta några exempel. Att få den här möjligheten till marknadsföring kostar en tusenlapp per år.

Lotta Nilsson från Stadskärnan fanns också på plats. Nu ska hon sprida den information hon fått till medlemmarna. Redan nu har föreningen en app.

– Vi jobbar mycket med frågan hur vi ska nå ut bättre, säger Lotta Nilsson.

Shopping är en aktivitet som andra bland besökande turister.

–  För många är det en del av upplevelsen, säger Malin Amér, turismstrateg.

Besökare har Söderköping redan många. De flesta kommer över dan. Utmaningen är att få dem shoppa. Men Malin Amér tror inte man kan inte konkurrera med de stora köpcentrumen, snarare komplettera.

– Här finns en genuin handel. Man kan gå runt i lugn och ro och handla och ta en fika på vägen.

Sammanlagt ordnas fyra träffar på Stinsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om