Dök efter störtat plan under isen

Från 12 meters djup vid den störtade J29:an berättar dykaren Peter Svensson att sikten är för dålig för fotografering.På söndagen döks det i Strodammen utanför Söderköping igen i nytt försök att fotodokumentera flygplansvraket.

Vaken. Så stor var den inte, men tillräcklig för en dykare.

Vaken. Så stor var den inte, men tillräcklig för en dykare.

Foto: Anne-Marie Karlsson

Söderköping2016-01-26 09:12

NT har tidigare berättat om den J 29 ”Flygande tunnan”, som kraschade här 1954 och blev kvar.

Peter Svensson dök också på vraket 2010 i samband med att det gömda planet uppmärksammades i SVT:s dokumentärserie Svenska Hemligheter.

Nu var han tillbaka på platsen med fyra andra yrkesdykare, Richard Råhlin och Johannes Lindblom som också dök, samt Jan Svensson och Sven-Erik Mars som assisterade på isen.

– Vi ville försöka fotografera nu eftersom vattnet brukar vara klarare på vintern, säger Peter Svensson. Men så var det inte här. Och efter att ha dykt både sommar och vinter finns ingen anledning att försöka igen, vattnet är för grumligt och mörkt.

Det såg kyligt ut när Peter Svensson gav sig ner med kameran i det 3-gradiga vattnet i den uppsågade vaken.

– Men nej, jag är varm, bedyrade han. Ett eluppvärmt underställ gör att man håller sig varm under hela dykningen och med helmask för ansiktet kommer man inte alls i kontakt med vattnet.

Flygplansvraket i Strodammen är en del av Sveriges mörka och dolda flyghistoria. Åren 1950–1970 tillverkades 661 J29:or för Flygvapnets räkning, varav 242 totalhavererade och 99 piloter omkom.

– Flygplanskroppen är intakt men vid planet finns mycket vrakdelar, slangar, plåtbitar och motordelar, säger Peter Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om