Den 1 juli går färdtjänsten över till Östgötatrafiken för alla Söderköpingsbor. Då höjs taxorna, men Seija Hummelgren tycker att det värsta är att man tar bort möjligheten att åka en kort resa till ett billigare pris:
– Fram tills nu har man kunnat åka fram och tillbaka för samma taxa om man bara varit borta i en timme. Jag har kunnat åka ner till affären för att handla och sedan åkt hem inom en timme. Det har kostat 24 kronor, säger Seija Hummelgren, snart 70 år.
Taxan har inte höjts på flera år och hon är beredd att betala ett högre pris. Men inte det dubbla.
– När jag läste det nya avtalet som Östgötatrafiken skickade ut så såg jag att det här med att åka högst en timme inte fanns kvar. Jag har pratat med både ansvariga på Östgötatrafiken och en del politiker, och så verkar det vara men politikerna har inte tänkt på det.
Taxan kommer att höjas till 28 kronor enkel väg. Det betyder att Seija Hummelgren och alla som har färdtjänst måste betala 56 kronor för att åka fram och tillbaka till centrum.
– Om de höjer mycket måste jag försöka att gå ner, åtminstone till stan där det är nerförsbacke. Men jag klarar aldrig att bära hem något, säger hon.
Det är cirka 900 meter till affären och att gå kommer att ta henne nästan två timmar.
– Man vill ju att pensionen ska räcka till något mer, jag behöver både glasögon och mediciner. Sedan vet jag att många har det mycket dåligt och det är redan precis på gränsen idag. Hur ska de göra? En bekant har knappt råd att åka idag och hur ska det gå för henne?
– Jag tror att många har missat att läsa längst ner på pappret eftersom det först står att samma regler ska fortsätta. Jag har pratat med en del som har färdtjänst och de blir väldigt oroliga, precis som jag. Egentligen hoppas jag att politikerna kan riva upp avtalet och göra om.
Men enligt kommunalråd Martin Sjölander (M) går det inte att göra om det avtal som kommunen nu skrivit på. Det nya priset är indelat i zoner och åker man max 25 kilometer betalar man 28 kronor per färd och mer än 25 kilometer så kostar det 50 kronor per färd.
Har ni diskuterat avtalet som fanns som gällde en timmes färd?
– Nej, det diskuterade vi inte, säger Martin Sjölander.
Var det en miss?
– Ja, det kan man nog säga. Det kom inte med.
Kan ni dra tillbaka eller förändra beslutet?
– Nej, det skulle jag inte säga, men vi kan försöka påverka regionen så att de inför de reglerna som vi hade, säger Martin Sjölander.
Vad säger du till besvikna Söderköpingsbor?
– Vi tar med frågan till regionen och försöker lösa det. Min förhoppning är att de går med på det.
Oppositionsråd Tuula Ravander (S) tycker att frågan måste tas upp igen för ett nytt beslut.
– Det var ingen som nämnde beslutet om att åka tur och retur under en timme, så det diskuterades aldrig. Jag vet inte om det missats att skriva in i avtalet men vi vill i alla fall ha det med, säger hon.
Även Malin Östh (V) reagerar på förändringarna som hon inte varit medveten om.
– Det här är värdelöst. Färdtjänsten ska finnas för dem som behöver det. Det handlar om att alla ska ha lika villkor att delta i saker som händer i samhället, säger hon.
Kommande vecka är det kommunfullmäktige och då får politikerna se om de kan förändra sitt tidigare beslut.
– Det känns som om det inte spelar någon roll om vi protesterar eller skriker, säger Seija Hummelgren.