Nu tvingas Seija betala dubbla priset för färdtjänsten

Färdtjänsten blir mer än dubbelt så dyr. "För många blir priset avgörande om de kan åka eller inte. Jag kommer att tvingas åka mindre". Det säger Seija Hummelgren i Söderköping.

"För många blir priset avgörande om de kan åka eller inte. Jag kommer att tvingas åka mindre". Det säger Seija Hummelgren i Söderköping.

"För många blir priset avgörande om de kan åka eller inte. Jag kommer att tvingas åka mindre". Det säger Seija Hummelgren i Söderköping.

Foto: Elisabet Bergquist

Söderköping2022-06-15 19:30

Den 1 juli går färdtjänsten över till Östgötatrafiken för alla Söderköpingsbor. Då höjs taxorna, men Seija Hummelgren tycker att det värsta är att man tar bort möjligheten att åka en kort resa till ett billigare pris:

– Fram tills nu har man kunnat åka fram och tillbaka för samma taxa om man bara varit borta i en timme. Jag har kunnat åka ner till affären för att handla och sedan åkt hem inom en timme. Det har kostat 24 kronor, säger Seija Hummelgren, snart 70 år.

undefined
"För många blir priset avgörande om de kan åka eller inte. Jag kommer att tvingas åka mindre". Det säger Seija Hummelgren i Söderköping.

Taxan har inte höjts på flera år och hon är beredd att betala ett högre pris. Men inte det dubbla.

– När jag läste det nya avtalet som Östgötatrafiken skickade ut så såg jag att det här med att åka högst en timme inte fanns kvar. Jag har pratat med både ansvariga på Östgötatrafiken och en del politiker, och så verkar det vara men politikerna har inte tänkt på det.

Taxan kommer att höjas till 28 kronor enkel väg. Det betyder att Seija Hummelgren och alla som har färdtjänst måste betala 56 kronor för att åka fram och tillbaka till centrum.

– Om de höjer mycket måste jag försöka att gå ner, åtminstone till stan där det är nerförsbacke. Men jag klarar aldrig att bära hem något, säger hon.

undefined
"Om de höjer taxan mycket måste jag försöka att gå ner, åtminstone till stan när det är nerförsbacke. Men jag klarar aldrig att bära hem något," säger Seija Hummelgren. Färdtjänsttaxan kommer att höjas till 28 kronor enkel väg. Alla som har färdtjänst måste betala 56 kronor för att åka fram och tillbaka till centrum i Söderköping.

Det är cirka 900 meter till affären och att gå kommer att ta henne nästan två timmar.

– Man vill ju att pensionen ska räcka till något mer, jag behöver både glasögon och mediciner. Sedan vet jag att många har det mycket dåligt och det är redan precis på gränsen idag. Hur ska de göra? En bekant har knappt råd att åka idag och hur ska det gå för henne?

– Jag tror att många har missat att läsa längst ner på pappret eftersom det först står att samma regler ska fortsätta. Jag har pratat med en del som har färdtjänst och de blir väldigt oroliga, precis som jag. Egentligen hoppas jag att politikerna kan riva upp avtalet och göra om.

undefined
"Jag vill att pensionen ska räcka till något mer, jag behöver både glasögon och mediciner. Sedan vet jag att många har det mycket dåligt och det är redan precis på gränsen idag. En bekant har knappt råd att åka idag och hur ska det gå för henne?," säger Seija Hummelgren.

Men enligt kommunalråd Martin Sjölander (M) går det inte att göra om det avtal som kommunen nu skrivit på. Det nya priset är indelat i zoner och åker man max 25 kilometer betalar man 28 kronor per färd och mer än 25 kilometer så kostar det 50 kronor per färd.

Har ni diskuterat avtalet som fanns som gällde en timmes färd?

– Nej, det diskuterade vi inte, säger Martin Sjölander.

undefined
Martin Sjölander, (M), kommunalråd i Söderköping erkänner att man missat att diskutera regeln om en timmes åkning inom färdtjänsten. Han tror inte beslutet kan dras tillbaka. "Vi kan försöka påverka regionen så de inför reglerna som vi hade" menar han.

Var det en miss?

– Ja, det kan man nog säga. Det kom inte med.

Kan ni dra tillbaka eller förändra beslutet?

– Nej, det skulle jag inte säga, men vi kan försöka påverka regionen så att de inför de reglerna som vi hade, säger Martin Sjölander.

Vad säger du till besvikna Söderköpingsbor?

– Vi tar med frågan till regionen och försöker lösa det. Min förhoppning är att de går med på det.

Oppositionsråd Tuula Ravander (S) tycker att frågan måste tas upp igen för ett nytt beslut.

– Det var ingen som nämnde beslutet om att åka tur och retur under en timme, så det diskuterades aldrig. Jag vet inte om det missats att skriva in i avtalet men vi vill i alla fall ha det med, säger hon.

Även Malin Östh (V) reagerar på förändringarna som hon inte varit medveten om.

undefined
Malin Östh (V) har inte varit medveten om förändringen inom färdtjänsten. "Det här är värdelöst, det måste vi kunna ta upp igen. Färdtjänst ska finnas för dem som behöver det."

– Det här är värdelöst. Färdtjänsten ska finnas för dem som behöver det. Det handlar om att alla ska ha lika villkor att delta i saker som händer i samhället, säger hon.

Kommande vecka är det kommunfullmäktige och då får politikerna se om de kan förändra sitt tidigare beslut.

– Det känns som om det inte spelar någon roll om vi protesterar eller skriker, säger Seija Hummelgren.

undefined
"Fram tills nu har man kunnat åka fram och tillbaka för samma taxa om man bara varit borta i en timme. Det har kostat 24 kronor," säger Seija Hummelgren, snart 70 år. Nu höjs taxan till minst 28 kronor samtidigt som regeln om en timme försvinner. En tur- och returresa kostar minst 56 kronor.
Det innebär höjda taxan

Hittills har de som åkt färdtjänst max en timma kunnat betala 24 kronor. Efter den första juli finns inte den möjligheten kvar, billigaste taxan blir 28 kronor – enkel väg – vilket betyder minst 56 kronor.

Det här reagerar Seija Hummelgren i Söderköping på, och hänvisar till att många som använder färdtjänst redan har det tufft att få ekonomin att gå ihop.

Kommunalråd Martin Sjölander (M) menar att det är en miss att den här möjligheten inte kom med, när Östgötatrafiken nu tar över färdtjänsten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!