Ett steg närmare E22-förbifart efter regeringsbeslut

Förbifart Söderköping finns med i den nationella infrastrukturplanen som presenterades på måndagen. Byggstart är dock fortfarande inte helt fastslagen. Projektledaren: "Regeringen säger till oss att varsågod och bygg det här".

Andreas Eklund, Trafikverket. Projektledaren för Förbifart Söderköping tycker att det är ett viktigt beslut, även om några steg återstår innan definitiv byggstart kan spikas.

Andreas Eklund, Trafikverket. Projektledaren för Förbifart Söderköping tycker att det är ett viktigt beslut, även om några steg återstår innan definitiv byggstart kan spikas.

Foto: Elisabet Bergquist

Söderköping2022-06-15 09:30

På måndagen höll infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) pressträff. Syftet var att presentera den nationella infrastrukturplanen för 2022 till 2033 och det var nog många nervösa kommunpolitiker och medborgare runt om i Sverige som följde denna med spänning.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) höll på måndagen en pressträff där Förbifart Söderköping nämndes som ett av de projekt som finns med i den nya infrastrukturplanen.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) höll på måndagen en pressträff där Förbifart Söderköping nämndes som ett av de projekt som finns med i den nya infrastrukturplanen.

Ett projekt som blivit en riktig långbänk är förbifart Söderköping och där har Trafikverket väntat på regeringens infrastrukturplan för att få det slutliga godkännandet därifrån. Nu står det klart att förbifart Söderköping finns med. Tomas Eneroth nämnde specifikt E22 vid Söderköping som en del av satsningen på vägnätet.

– Det handlar också om E22:an Ronneby-Nättraby eller den länge efterlängtade satsningen i Söderköping, sade Tomas Eneroth på pressträffen där han uppgav att sammanlagt 48 miljarder kronor ska satsas på ny väginfrastruktur i Sverige.

48 miljarder ska enligt infrastrukturministern läggas på ny väginfrastruktur de närmaste tolv åren.
48 miljarder ska enligt infrastrukturministern läggas på ny väginfrastruktur de närmaste tolv åren.

Projektledaren för förbifarten på Trafikverket Andreas Eklund har tidigare berättat om fördyringar i projektet på grund av prisutvecklingen inom byggbranschen. Han tycker naturligtvis att regeringens besked är välkommet.

– Det är en förutsättning. Att vi är med i den nya infrastrukturplanen är egentligen ett kvitto. Regeringen säger till oss att "varsågod och bygg det här". Sedan får vi se när planen fastställs när byggstart blir. Vi har ju lämnat ett förslag från Trafikverket som ska fastställas och där har jag ingen bra information, säger Andreas Eklund.

Andreas Eklund, Trafikverket. Projektledaren för Förbifart Söderköping tycker att det är ett viktigt beslut, även om några steg återstår innan definitiv byggstart kan spikas.
Andreas Eklund, Trafikverket. Projektledaren för Förbifart Söderköping tycker att det är ett viktigt beslut, även om några steg återstår innan definitiv byggstart kan spikas.

– Sedan har vi överklagandena på vägplanen och det ligger fortfarande hos regeringen att avgöra. Vi vill ju gärna igång med projektet men den demokratiska processen är väldigt bra, för vi påverkar ju människors liv med ett sånt här projekt, det är en trygghet.

Enligt Trafikverkets förslag är byggstarten förlagd 2024. I regeringens nya infrastrukturplan hittas förbifart Söderköping-projektet inom tidsperioden 2025 till 2027. 

Det står dock också att "för de objekt som funnits med i tidigare plan och ännu inte har ett beslut om byggstart eller förberedelse för byggstart, och där regeringen nu utökat medelstilldelningen i förhållande till Trafikverkets förslag, ska Trafikverket återkomma med förnyad bedömning om byggstart".

Sammanlagt ska det läggas 900 miljarder kronor i investeringar under perioden 2022 till 2033 när det gäller infrastruktursatsningar. Även Ostlänken finns med i planen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!