I den senaste rankingen från Lärarförbundet fick Söderköpings kommun goda betyg. Men kriteriet som handlar om hur många som fullföljer gymnasiet inom tre år var inte det bästa. Andelen elever som gör det bara är 69 procent.
– Vi har gått uppåt i rankingen, men vi är fortfarande inte nöjda. Det vi gör nu är att stärka lärarnas förmåga att ge goda förutsättningar i klassrummet, men också att vi försöker ge eleverna goda vanor som leder till ökad måluppfyllelse, säger Anders Palmgren, förvaltningschef på barn- och utbildningskontoret.
I praktiken handlar det om två delar, där arbetet som ska stärka lärarna utgår från boken ”10 förhållningssätt för framgångsrik undervisning” av John Hattie.
– Det är hans bok vi läser och utgår från. Det handlar mycket om förhållningssätt och kollegialt lärande, säger rektorn Lotta Kempe Kreutz.
Arbetet som handlar om elevernas hälsa utgår från "Tio goda vanor", som tagits fram av företaget Hjärnberikad och bland annat används i Halmstad. Tanken är att konceptet nu ska anpassas till Nyströmska och har här fått namnet "Älskaorka".
– Att orka är inte alltid enkelt och glädjefyllt, men vi vill att eleverna ska orka kämpa. Vi ska pusha oss och ha en positiv inställning, säger samhällsläraren Annika Claar.
– Det handlar om att skaffa goda vanor för att må bra och lyckas med studierna, säger idrottsläraren Ann-Louise Baca.
För att må bra handlar det bland annat om att få eleverna att sova, röra sig och äta frukost – men också att lära sig hantera stress och lära känna sig själv.
– Vi vet ju att ohälsan ökar bland unga, det ser vi bland annat på antalet kuratorskontakter, säger Annika Claar.
Psykisk ohälsa och vad man kan göra för att motverka det kommer att tas upp dels på lektionerna i livskunskap, men även i andra ämnen.
– Det är många som känner stress över vad de ska göra i livet till exempel. Frågor som "Vad är ångest?" och "Hur hanterar vi det?" är sådant som vi behöver prata om, säger Annika Claar.
Inom ämnet idrott kommer Ann-Louise Baca bland annat att jobba med att få eleverna att äta frukost.
– Det finns en stor koppling mellan frukostvanor och studieresultat. Förutom att prata om varför frukosten är viktig och hur det påverkar inlärningen får eleverna reflektera över sina egna vanor. Vad krävs för att jag ska äta frukost? säger Ann-Louise Claar.
Eleverna får sen skapa en egen hälsosam frukostmeny och få sina förslag bedömda av en jury. Det vinnande alternativet kommer sen att finnas till försäljning i skolkaféet.
För att motivera till rörelse finns flera idrottsgrupper eleverna kan delta i, men det finns också en grupp som träffas för att måla och en bokklubb om intresse finns.
– Det handlar om att fånga helheten, inte bara det fysiska, säger Annika Claar.
Även om de på Nyströmska har jobbat med de här sakerna även tidigare vill de nu på ett mer strukturerat sätt få in det i undervisningen under alla läsåren. Coronapandemin har gjort att vissa saker fått skjutas fram, men tanken är att arbetssättet ska vara helt implementerat till nästa läsårsstart.
– Det här kommer att genomsyra hela skolan, säger rektorn Anders Forsberg.
Hur vet ni att det här leder till bättre studieresultat?
– Det finns forskning som tydligt visar att efter en pulshöjande aktivitet ökar vår inlärningsförmåga. Hälsa och inlärning går hand i hand, det är bara ett exempel, säger Ann-Louise Baca.