– Det är många års slit som äntligen formaliseras. Nu är vi nationell cykelled nummer sju, vilket är jättestort. Det är ett historiskt beslut. Det här betyder att det kommer att komma mycket cyklister till Göta kanal i framtiden, men även att säsongen breddas. Nu kommer det att cyklas även på andra tider än under sommaren, säger Roger Altsäter.
I och med den nya klassificeringen får Trafikverket ett större ansvar för leden, något som Roger Altsäter ser som positivt:
– Skyltningen kommer att bli mycket bättre. Sedan ska vägarna godkännas för cyklister. Det kommer att bli ordning och reda på säkerheten, det tycker vi är jättebra. Det är även bra för folkhälsan att komma ut och röra på sig. Det handlar inte om tävling och elit, utan om att mer "casual" åka runt, fika och ha det trevligt.
Han utesluter varken nya parkeringar, där cyklister kan ställa bilen under längre perioder, eller fler pumpstationer längs kanalen.
– Det är sådana smådetaljer som vi jobbar med, säger Altsäter.
Sedan tidigare finns sex nationella cykelleder i Sverige: Kattegattleden mellan Göteborg och Helsingborg, Sydostleden genom Småland till kustlandskapet i Österlen, Sydkustleden från Simrishamn till Helsingborg, Unionsleden från Karlstad till Moss i Norge, Ätradalsleden från Falköping och Falkenberg och Vänerleden runt sjön Vänern.