Han ska leda det stora byggprojektet framåt

"Det är jättekul att få bidra till ett projekt som betyder väldigt mycket för många". Det säger Andreas Eklund, ny projektledare för E22 Förbifart Söderköping, som trots allt ser att projektet går framåt.

Det är det här den nya förbifarten ska avhjälpa. "När det här är klart kommer folk inte komma ihåg hur det var innan", säger Andreas Eklund, projektledare.

Det är det här den nya förbifarten ska avhjälpa. "När det här är klart kommer folk inte komma ihåg hur det var innan", säger Andreas Eklund, projektledare.

Foto: NT Arkiv

Söderköping2020-08-29 10:30

Under onsdagen hölls ett möte i Söderköping där flera berörda kommuner träffades för att få klarhet i hur förbifartsprojektet ligger till. Initiativet kom från Söderköpings politiska referensgrupp för E22 som är kritisk till att arbetet till synes stått stilla sedan granskningens slutdatum förra året. 

I våras stod det också klart att byggstart skjuts upp med minst ett år på grund av fyndet av den fredade hasselsnoken. Det kommunen hoppas på nu är att kunna göra så bra skyddsåtgärder för snoken att de slipper ett långdraget dispensförfarande.

Andreas Eklund, sen i juni projektledare för E22 Förbifart Söderköping, har sitt kontor i Örebro. "Men jag har suttit i bilkö i Söderköping så jag förstår problemet", säger han.
Andreas Eklund, sen i juni projektledare för E22 Förbifart Söderköping, har sitt kontor i Örebro. "Men jag har suttit i bilkö i Söderköping så jag förstår problemet", säger han.

Hur ser du på möjligheterna att slippa ett dispensförfarande?

– Nu är det ju två olika delar, dels Trafikverkets vägplan och dels kommunens detaljplan. Det är i kommunens detaljplan vid Slussporten som man hittat hasselsnoken, så där finns den största utmaningen. För vägplanen har vi tittat på om hasselsnoken finns i den södra änden, i närheten av trafikplats Södra, och där har vi haft ute en miljökonsult för att titta på det, säger Andreas Eklund, som i juni tog över som Trafikverkets projektledare för förbifarten.

Vad kom den fram till?

– Ja, det är en tolkningsfråga, och den ska länsstyrelsen göra. Det är svårt att dra någon slutsats. Men det är ett litet område, bara på ett par hundra meter, så för vägplanen ser det lovande ut att slippa dispensärende. 

Kommunen har en önskan om en tidigare byggstart än 2024, hur stora är de chanserna?

– Jag törs inte säga någon procentsats. Det finns möjligheter att komma igång tidigare och det finns hot som gör att vi skulle kunna komma igång senare. Att leva med osäkerheter är helt normalt för ett projekt.

Hur känns det att ta över det här jätteprojektet som aldrig tycks komma framåt?

– Jag tycker att det är jättekul att få bidra till ett projekt som betyder väldigt mycket för många. När det här är klart kommer folk inte komma ihåg hur det var innan. Jag tycker att vi kommer framåt ändå. Man kan uppleva det som att vi inte kommer framåt när man inte är med i projektet, men det gör vi, säger Andreas Eklund. 

Så det är inte hopplöst?

– Nej, nej. Planförslaget som ligger nu är bra och väl genomarbetat. Jag ser att vi har gått väldigt långt i planskedet, vi är nära en konsultupphandling nu, säger han.

– Det är många som vill väldigt mycket så vi ska försöka rikta energin åt samma håll.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!