Hemköp i toppstriden - igen

För andra året har Judy och Kjell Lundgren med Hemköp i Söderköping nominerats till Arla Foods Guldko. En riksomfattande och ärofylld tävling, något av "Matbranschens Oscar".

Judy Lundgren och Kjell Lundgren, Hemköp, Söderköping, är för andra året med i toppstriden som en av de tre bästa matglädjebutikerna i landet. Foto: THOMAS PETTERSON

Judy Lundgren och Kjell Lundgren, Hemköp, Söderköping, är för andra året med i toppstriden som en av de tre bästa matglädjebutikerna i landet. Foto: THOMAS PETTERSON

Foto: Fotograf saknas!

SÖDERKÖPING2006-02-22 04:00
Hemköp är en av tre butiker i hela Sverige som tagit sig till finalen för "bästa matglädjebutik" den 6 april på Grand Hotel i Stockholm.
- Att vinna skulle vara ungefär som att bli Årets Kock, det är det högsta betyg man kan få i branschen, säger Judy Lundgren. Men bara att ha lyckats komma bland de tre i topp bevisar att vi gjort ett bra jobb med att skapa matglädje för våra kunder, att vi lyckas i vår strävan att ständigt utveckla butiken.
Bland det som utvecklats starkt under senare åren är delikatess- och köttdiskar. Affären har också eget butikskök.
- Vi har ju gått lite grand mot strömmen med vår manuella köttdisk och utbildar våra anställda i matlagning eftersom vi också säljer färdiga rätter som lagats här. Vi satsar också stenhårt på hälsa och miljö, med mycketKrav-varor och vegetariskt, säger Judy.
- Även veganer, vegetarianer och glutenallergiker ska ju kunna hitta vad de söker i butiken. Vi letar ständigt efter nya saker som är bra för hälsan, har bland annat varit i London och tittat på naturprodukter och i Berlin på en stor fruktmässa.

Bra betyg
- Fantastisk roligt, säger också Kjell Lundgren. Det här är ett verkligt gott betyg till alla som jobbar i butiken. Vi försöker hela tiden hänga med i trenderna men det finns ingenting som är så bra att det inte kan bli bättre.
Judy och Kjell har drivit butiken sedan år 2000 och för snart två år sedan gjordes en storsatsning på ombyggnad. Förra året bytte den namn från Spar till Hemköp.
Övriga två butiker som går till finalen är Hemköp Värnhemstorget i Malmö och ICA Supermarket Klostertorget i Jönköping. Förra årets Guldko-vinnare var Konsum Extra i Växjö
Kriterierna för juryns bedömning:
Konsekvens och uthållighet: systematiskt och långsiktigt arbete med teman och matidéer. Arbete över produktgränserna, sambandsförsäljning.
Påverkan: marknadsföring av matglädje, fyllnadsgrad, överskådlighet, graden av manuell betjäning.
Måltidslösningar: arbete med butikskök och matlagning, exponering och servering av måltider - från mackor till fullödiga måltider.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om