Problemen tog sin början under 2018. Under tre månader gick det inte med säkerhet att se antal utförda timmar, det vill säga de timmar personal har varit hos en brukare, i det rapporteringssystem som används av kommunen och de privata utförarna. Det är antalet utförda timmar som bestämmer hur mycket företagen ska fakturera kommunen. Skillnaden mellan beslutad tid och utförd tid kan vara ganska stor, då brukarna av olika orsaker inte alltid är hemma när hemtjänsten kommer.
– När felet uppdagades fick de två privata utförarna information om det. En företrädare för ett av företagen meddelade per e-post att de skulle fakturera beslutad tid så länge. De uppgifter jag fått nu i efterhand är att kommunen accepterade det och att det fanns muntliga överenskommelser att det skulle justeras i efterhand, säger Boel Holgersson (C), ordförande i socialnämnden.
Men där går åsikterna isär och sen dess har en diskussion pågått mellan kommunen och företagen.
– Till slut gjorde förvaltningen så att de räknade person för person, insats per insats. Det är det återkravet som ska upp till beslut på nästa sammanträde, säger Boel Holgersson.
Anna Hjort på Inspirera håller med om att en viss summa ska betalas tillbaka till kommunen, men hur mycket råder det delade meningar om.
– Det är i alla fall mindre än hälften av vad kommunen anger, säger hon.
– Vi kan inte pricka helt rätt eftersom systemet var totalt otillförlitligt under tre månader. Men det är inte bara att siffrorna i systemet inte har stämt, utan också att vi inte har kunnat registrera alla besök som vi har gjort under den här tiden.
Även den andra privata utföraren, Alminia, protesterar mot det belopp som kommunen vill kräva tillbaka.
– Kommunen har återkommit vid upprepade tillfällen där återkravets storlek har ändrats, vilket också bekräftar att systemet som vi är hänvisade att använda inte har fungerat tillfredsställande, skriver Pia Ahlström, vd, i ett mejl.
– Vi menar att kommunen brustit i sitt ansvar att tillhandahålla ett tillförlitligt system för tidsregistrering.
Företagen har fått ut kommunens krav för information och har fått två veckor på sig att yttra sig.
– Vi kommer att läsa deras svar och ha det som underlag inför nämndbeslut, säger Boel Holgersson.