– Datorer och paddor används allt mer i undervisningen. Under mötet får vi reda på hur vi ligger till i Söderköping. Det finns länder som är sämre och andra som är bättre, men det viktiga är att vi kan ta hjälp av varandra för att undervisningen med it-verktyg ska bli bättre, säger José Molina, lärare på Nytrömska skolan.
Under två dagar möts lärare från Bulgarien, Grekland, Italien, Lettland, Polen, Rumänien, Sverige, Turkiet och Tyskland.
De diskuterade till en början hur det ser ut i respektive land. I Sverige är det relativt vanligt med datorer bland lärare och elever, medan det i Italien och Tyskland inte alls kommit lika långt.
– Datorer är viktiga i undervisningen, men det måste vara en mix med traditionella lektioner, säger Winfried Dietz, lärare från Neuwied i Tyskland.
Att flera länder samlats för att hitta samarbetsformer i undervisningen är ett EU-projekt (ERASMUS). Söderköping deltar just nu i tre olika skolprojekt för vilka de fått runt en miljon kronor.
Samtliga deltagare vill se ett utbyte av information och använda varandras kunskaper.
– Med hjälp av datorerna kan vi lärare lägga upp lektioner. Planeringen kan sen delas genom att information förvaras i ett digitalt utrymme där alla kan få tag på den. Vi har lite olika system för hanteringen av detta, men vi hoppas kunna hitta lösningar, säger José Molina.
Han ger också ett exempel på hur tekniken kan användas.
– Jag ska egentligen ha lektion under eftermiddagen, men detta mötet tar hela dagen. Jag har spelat in lektionerna jag ska ha som eleverna kan titta på i sina datorer. Trots att jag inte är på plats kan eleverna ändå få undervisning, säger José Molina.
Syftet med projektet är att överbrygga gapet mellan datorer, lärare och elever. Under mötet diskuterades om hur viktiga datorer är i undervisningen, men samtidigt hur lite av datorernas kapacitet som verkligen används.
– Elever är i mångt och mycket mer kunniga om vad datorer kan göra än lärare. Jag tror att lärarna bara använder fem procent av vad datorerna klarar av i undervisningen. Det måste vi bli bättre på, säger José Molina.
Hur viktigt är det att lärare från olika länder möts på det här sättet?
– Utbytet av varandras kunskaper och erfarenheter är viktigt. Speciellt för oss där datorer inte är så vanligt i undervisningen. Oavsett vilken nivå vi ligger på kan vi lära av varandra och göra undervisningen bättre, säger Winfried Dietz.