Artisten, känd från bland annat Göta kanal-filmer, Rederiet, Sällskapsresan, en rad revyer och teater, reser nu runt med soloframträdanden. Den här gången med "Det fullständigt flexibla fruntimret" av Barbro Smeds, där publiken snabbt kommer med i spelet genom en rad mer eller mindre spektakulära frågor, kvinnoroller, silokon, östrogen, bröst...
Hon får snabbt publiken med sig, såväl kvinnorna som de få männen som hittat hit.
- Hon är helt fantastisk, jag älskar henne, säger Katarina Lönnqvist, en av dem som den här kvällen kunde räkna in sig bland föreställningens publika aktörer. Och Kim Anderzon älskar sitt jobb och sin publik.
- Det här är det bästa jag vet, teater är mitt liv. Jag fyller 69 nu i mars men jag tror aldrig att jag kommer att tröttna på teater, säger Kim Anderzon i intervjun efteråt.
Hur vet du vilka du ska våga ställa frågor till?
- Jag är aldrig rädd för att möta publiken, känner av direkt vilka som kan vilja spela med eller inte. Så jag förbereder inget av det. Men som grund har jag
förstås manuset.
Du har spelat i många filmer, är inte film lika roligt?
- Teater är bättre än film för mig, det finns ingen framtid inom filmen när man inte längre är så ung. Det är några få som klarar det, som familjen Skarsgård till exempel, säger Kim Anderzon.
Hon har en uttalad målsättning med att spela teater: stor lust och mycket humor. Att med skådespeleriet inspirera, glädja och entusiasmera. Och publiken, åtminstone att döma av publiken i Brunnssalongen, skriver säkert under på att hon lyckats den här gången också.
Och vad det hela handlade om? Ja, vem vet egentligen det. Bara galet roligtmed ett flexibelt fruntimmer.