De vinner miljardupphandling: "En fjäder i hatten"

Nu är det klart: Peab har tilldelats uppdraget som huvudentreprenör för den nya förbifarten i Söderköping. Byggstarten är planerad till hösten 2026, och redan under vintern inleds arbetet med akvedukten under Göta kanal.
– Det känns bra att vi kommit så här långt. Vi följer tidsplanen, och sommaren 2030 ska förbifarten stå klar, säger Andreas Eklund, projektledare på Trafikverket.

"Vi räknar med att börja arbetet med akvedukten redan nästa år, vintern 2026, och sedan pågår arbetet under tre vinterperioder", säger Andreas Eklund, projektledare på Trafikverket.

"Vi räknar med att börja arbetet med akvedukten redan nästa år, vintern 2026, och sedan pågår arbetet under tre vinterperioder", säger Andreas Eklund, projektledare på Trafikverket.

Foto: Elisabet Bergquist

Söderköping2025-06-23 13:00

Om fem år ska midsommarköerna i Söderköping vara ett minne blott – om Trafikverkets planering håller. Sommaren 2030 ska den nya förbifarten stå klar.

Förbifarten är ett av de största infrastrukturprojekten i regionen, och kontraktet med Peab är värt cirka 1,3 miljarder kronor. Peab blir nu ansvariga för att samordna bygget och anlita underentreprenörer – något som kan gynna lokala aktörer i området.

– En fördel med företaget är att de har mycket i egen regi och förutom att bygga kan de också en del projektering med mera. Det var inte avgörande i valet av entreprenör men det var positivt, säger Andreas Eklund.

Den nya förbifarten är ett av de största infrastrukturprojekten i regionen, och kontraktet med Peab är värt cirka 1,3 miljarder kronor.
Den nya förbifarten är ett av de största infrastrukturprojekten i regionen, och kontraktet med Peab är värt cirka 1,3 miljarder kronor.

Att Peab tilldelats uppdraget att bygga förbifarten i Söderköping beskrivs som både ett hedersuppdrag och en milstolpe för företaget.

– Det är en fjäder i hatten och jätteroligt att få vara med från början i den här typ av projekt, säger Henrik Gustavsson, arbetschef på Peab.

"Det är en fjäder i hatten och jätteroligt att få vara med från början i den här typ av projekt", säger Henrik Gustavsson, arbetschef på Peab.
"Det är en fjäder i hatten och jätteroligt att få vara med från början i den här typ av projekt", säger Henrik Gustavsson, arbetschef på Peab.

Projektet är omfattande och kommer till viss del kräva nyrekryteringar av personal för Peabs del. 

– I huvudsak kan vi bemanna från vår befintliga organisation, men det är klart att vi kommer att behöva komplettera. Det handlar både om yrkesarbetare och tjänstepersoner, beroende på hur omfattningen landar i utvecklingsfasen, säger Henrik Gustavsson.

Nu saknas enbart en projektör, det vill säga den som gör beräkningarna och tar fram ritningar, innan arbetet kan påbörjas helt.

Att bygga akvedukten under Göta kanal kommer att bli ett omfattande arbete. Eftersom kanalen måste hållas öppen under sommarsäsongen, kan arbetet endast utföras vintertid.

– Vi räknar med att börja arbetena i fält redan 2026 och sedan arbeta under tre vinterperioder. Det kommer vara mycket att schakta och omfattande arbeten. Nu lämnar vi skrivbordet – snart börjar det riktiga arbetet på plats, säger Andreas Eklund.                                                                                   

Nu står det klart att Peab ska vara entreprenör för det stora bygget av nya förbifarten i Söderköping. Redan nästa höst börjar byggarbetet. "Vi håller tidsplanen", säger Andreas Eklund, projektledare på Trafikverket.
Nu står det klart att Peab ska vara entreprenör för det stora bygget av nya förbifarten i Söderköping. Redan nästa höst börjar byggarbetet. "Vi håller tidsplanen", säger Andreas Eklund, projektledare på Trafikverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!