Hastighetsbegränsningen på sträckan är 70 kilometer i timmen. Det är för att flera ska hålla den som åtgärden sätts in, förklarar Mikael Ringkvist, utredningsledare på Trafikverket.
En kamera i varje färdriktning kommer att installeras.
Varför valde ni just denna plats?
– Vi ser i våra mätningar att medelhastigheten är hög här. Hastigheten är central för att minska antalet omkomna och skadade i vägtrafiken. Trafiksäkerhetskameror är ett verktyg i verktygslådan.
Trafiksäkerhetskamerorna blir allt fler i landet. I dag finns omkring 2 300 totalt, en siffra som ökar med 200 till 300 stycken varje år. Enligt Trafikverket räddar de ungefär 20 liv varje år, samtidigt som de uppges bidra till att fler än 70 personer undgår att bli allvarligt skadade.
– Vi ser att hastigheten sjunker förbi kameran, men även på sträckor med kamera generellt. De är en väldigt effektivt trafiksäkerhetsåtgärd, säger Mikael Ringkvist.
– Det ger oss stöd för att bygga ut det här systemet, vilket vi också gör kontinuerligt.
Trafiksäkerhetskameror kommer att vara väl synliga och skyltar kommer att sättas upp. Kamerorna fungerar både dag och natt och är utrustade med radar och uppkoppling till polisen.
Endast den som kör för fort fotograferas. Laglydiga trafikanter avbildas alltså inte.
Kan det bli fler kameror längs E22 i Söderköping framöver?
– Vi ser inga skäl till det just nu. Vi har inte några fler kameror i pipelinen, säger Mikael Ringkvist.