Kusinerna bytte kläder och leksaker mot godis

Kusinerna har lämnat leksaker och kläder för godis, massor av godis. För snart två månader sedan tog Magnus Brodacki och Sebastian Zielkowski över kanske länets största godisbutik.

Kusinerna Magnus Brodacki och Sebastian Zielkowski har lämnat kläder och leksaker och gått över till godis.Foto: Anna Bennich

Kusinerna Magnus Brodacki och Sebastian Zielkowski har lämnat kläder och leksaker och gått över till godis.Foto: Anna Bennich

Foto: Bennich Anna

Söderköping2011-09-24 00:00

- Vi ville göra något annat, säger de nästan med en mun. Här händer det hela tiden någonting.

Handel är ingen ny bransch för någon av dem, Magnus Brodacki har bland annat sålt kläder medan Sebastian Ziekowski var leksakshandlare. Att de skulle ta och göra något tillsammans har de funderat på länge. Och i somras slog de till och köpte butiken.

- Det här är en av Sveriges fräschaste och största godisbutiker, konstaterar Magnus Brodacki. Och så ska den förbli.

Två affärer samtidigt
Han drev tidigare Priskrossen på Fixområdet och senare även en butik i Katrineholm. Under en period hade han två affärer samtidigt men sålde den på Fixområdet för två och ett halvt år sedan.

- Det blev för mycket att driva två butiker. Att jag satsade på Katrineholm berodde på att det var en fullservicebutik där jag förutom kläder även sålde heminredning. Och godis. Jag hade faktiskt 120 sorter där, berättar han.

Nu har han sålt även den butiken för att tillsammans med Sebastian Zielkowski sälja godis och tobak och hyra ut videofilmer. Även Sebastian Zielkowski har lång erfarenhet från handelsbranschen. Under flera år drev han Lekdax på Fixområdet.

- Det här är ett helt annat jobb än att sälja leksaker, säger han . Vi får varor varje dag, städar, tvättar skedar, fyller på godis och grejar varje dag. Leksaker kanske man fick fyra gånger om året.

- Och det är en helt annan ström av kunder här, inflikar Magnus Brodacki.

Mycket jobb
- Vi visste nog inte riktigt vad vi gav oss in på när vi tog över. Här är det sjukt mycket jobb, konstaterar Sebastian Zielkowski. Men han ångrar sig inte.

- För att hinna med är fruarna också involverade, säger han.

Kunderna är i åldrarna från noll till hundra. Många är Söderköpingsbor, andra betydligt mer långväga:

- Häromdagen var det en stockholmare här och handlade godis till ett bröllop, berättar Magnus Brodacki. Vi har flera sorter som är svåra att hitta på andra ställen och på sikt hoppas vi på helt egna sorter.

En annan stockholmare reser speciellt till Söderköping för att köpa dödskallar med choklad:

- Alla har sina favoriter, säger Magnus Brodacki som själv helst äter mörk choklad. Men visst smakar han på de andra sorterna också lite då och då.

Surt gelégodis
Sebastian Zielkowski sällar sig till den yngre kundkretsen och är mer förtjust i sura gelégodisar.

Sedan starten 1 augusti har de redan bytt ut ett 40-tal av butikens cirka 600 godissorter.

- Det kommer ju nya sorter hela tiden som vi testar, säger Sebastian Zielkowski. Och sorter som inte säljer så bra tar vi bort.

Bäst säljer choklad, framför allt bland äldre. Barnen vill ha roligt godis och väljer helst segt, färgglatt och surt. På sikt vill de även kunna erbjuda ett tiotal helt egna sorter.

- Vi har många tankar på hur vi ska kunna utveckla butiken, säger Magnus Brodacki. Vi har 300 kvadratmeter till vårt förfogande.

Kusinerna tycker att Fixområdet i grunden är ett bra affärsområde som skulle kunna utvecklas.

- Här finns nästan allt. Och blir alla förändringar av som fastighetsägaren pratat om kan området bli riktigt fint, säger Sebastian Zielkowski.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om