På tisdagen höll Jonas Danielsson från Trafikverket ett föredrag för näringslivets representanter i Söderköping. Många var intresserade av att höra om planerna då ett drygt 70-tal företag representerades.
Redan efter årsskiftet räknar man med att ställa ut planerna för granskning och 2022 hoppas man kunna börja bygga den nya vägen.
– Vi räknar med att kunna lösa det här nu. Jag skulle bli förvånad om det kom fram stora nyheter vid granskningen men det är säkert saker vi måste fintrimma på, säger Jonas Danielsson.
Hur den stora akvedukten ska byggas är något som måste lösas.
– Den är mycket större och mer problematisk än den som redan finns vid Borensberg. Platsen är svår. Där finns väldigt högt grundvatten, nästan på marknivå, som ställer till det för oss. Det är dåliga markförhållanden med branta bergskanter som gör det svårt att påla, stora djup och lerigt, säger Jonas Danielsson.
Akvedukten är beräknad med fyra körfält och även passage för gång- och cykeltrafikanter på en hylla separerad från övrig trafik.
– En annan sak som ställer till det är att det kan finnas en akvifer, som en rullstensås som ligger i leran. Den har vatten under sig och det vattnet kan vara kopplat till grundvattnet för Söderköping så där får det inte hända något. Det gäller att vara på tå och det är svåra förutsättningar att jobba i.
– Man måste hålla undan vattnet och bygga som stora tråg där vattnet finns på utsidan och bygga vägen inuti, förklarar Jonas Danielsson.
Långsamma fordon kommer att tillåtas på hela den nya vägen. Gamla E22 kommer att försvinna då dagens bro över Göta kanal tas bort.
– Vi vill göra så liten inverkan som möjligt på kanalen. För att lösa byggnationen försöker vi locka till oss utländska operatörer. Jag tror inte att vi har en inhemsk marknad som kan sköta detta åt oss. Sannolikt blir det totalentreprenad, då entreprenören tar fram de tekniska lösningarna till oss, säger Jonas Danielsson.
Utöver detta planeras fyra trafikplatser, varav en är ny. Vid dessa finns avfarter, busshållplatser och även gång- och cykelvägar. Dessa ska också vara belysta. En 140 meter lång högbro planeras över Storån med möjlighet för vilt att springa under. Det finns flera planerade passager för vilda djur och viltstängsel längs vägen.
– Sommaren 2025 tror jag att den nya vägen kan öppnas, säger Jonas Danielsson.