Tolv privata segelbåtar och passagerarbåten Wasa Lejon, som på sommaren trafikerar sträckan Berg–Borensberg, gjorde sig redo tidigt på morgonen. Stöttorna togs bort och vattnet började forsa in vid klockan åtta på morgonen. Samtidigt öppnades slussen vid Asplången för att fylla på med vatten.
– Det står och rinner där nu, annars skulle kanalen sjunka med 15 centimeter, säger Håkan Hultkrantz, kanalreparatör på Göta kanalbolag.
Torrdockan rymmer cirka 12 000–14 000 kubikmeter vatten och är den största av tre i kanalen.
– Det tar cirka två timmar att fylla på, säger Henrik Sandberg, som arrenderar torrdockan av Göta kanalbolag.
Framåt halv tio har vattnet kommit i nivå med det i kanalen och slussportarna kan öppnas. Först kommer Wasa Lejon, som dras med linor ut i kanalen.
– Det går ju bra att dra 160 ton! säger Ulf Dyberg, kapten på båten.
Utan problem glider hon runt kanten och lägger till strax utanför dockan.
– Båten kommer att ligga kvar här ett tag nu. På grund av corona-pandemin tryter passagerarna, säger han.
Efter kommer segelbåtarna glidande. Gun Toppländt sitter och väntar på sin tur.
– Det känns bra. Men det är lite stressigt när alla ska ut. Förr om åren låg vattnet kvar i en vecka, så alla behövde inte gå samtidigt. Nu ska vattnet tappas så fort alla är ute, säger hon.
Sen ska de åka till sin båtplats i Mon.
– Det känns bra att båtsäsongen är igång nu, särskilt med tanke på corona är båten ett bra ställe att vara på.