Den eviga frågan om en ny trafiklösning för E 22 i Söderköping har drabbats av ett nytt bakslag. Detta på grund av nya direktiv som Trafikverket fått av regeringen inför höstens infrastrukturproposition.
Ett antal icke påbörjade projekt i den nationella planen för 2014–2025 ska nu omprövas utifrån nya kriterier som rör bland annat klimatpåverkan.
– Vi har fått en del extrajobb att göra, vilket innebär att tidsplanen för förbifart Söderköping förskjuts, säger Trafikverkets Jonas Danielsson, projekteledare för E 22.
Projekt som ska omprövas – är hela förbifart Söderköping i riskzonen?
– Det tror jag inte, men allt handlar ju om politik. Vem vet, i framtiden kanske det kommer direktiv om att vi bara ska bygga järnvägar i Sverige, säger Danielsson.
Inom Trafikverket tillämpas metoden Samlad Effektbedömning (SEB). I den beskrivs vilka effekter och kostnader en föreslagen åtgärd eller ett åtgärdspaket skulle få om den genomförs. Det är inom den ramen som myndigheten nu enligt de nya direktiven måste göra en mer omfattande klimatpåverkansanalys.
– Vi måste lyfta fram hur stillastående fordon, som till exempel vid en broöppning, påverkar. Det har man missat tidigare, säger Danielsson.
Enligt planen ska byggstart för nya E 22-sträckan ske år 2020, men nu riskerar byggstarten att bli försenad.
– Vårt mål nu är att vi 2020 ska ha klart med en entreprenör. Därefter kan det kanske gå ett halvår innan man kan börja bygga.