Nya direktiv försenar E 22

Nya direktiv från regeringen gör att förbifart Söderköping försenas. Nu är det tveksamt om det blir någon byggstart år 2020. "Vi har fått extrajobb som gör att tidsplanen förskjuts", säger Jonas Danielsson, projektledare på Trafikverket.

Omprövas. Trafikverket måste nu göra mer omfattande klimatpåverkansanalyser för att få klartecken till förbifart Söderköping.

Omprövas. Trafikverket måste nu göra mer omfattande klimatpåverkansanalyser för att få klartecken till förbifart Söderköping.

Foto: Michael Bercu

Söderköping2016-09-12 15:00

Den eviga frågan om en ny trafiklösning för E 22 i Söderköping har drabbats av ett nytt bakslag. Detta på grund av nya direktiv som Trafikverket fått av regeringen inför höstens infrastrukturproposition.

Ett antal icke påbörjade projekt i den nationella planen för 2014–2025 ska nu omprövas utifrån nya kriterier som rör bland annat klimatpåverkan.

– Vi har fått en del extrajobb att göra, vilket innebär att tidsplanen för förbifart Söderköping förskjuts, säger Trafikverkets Jonas Danielsson, projekteledare för E 22.

Projekt som ska omprövas – är hela förbifart Söderköping i riskzonen?

– Det tror jag inte, men allt handlar ju om politik. Vem vet, i framtiden kanske det kommer direktiv om att vi bara ska bygga järnvägar i Sverige, säger Danielsson.

Inom Trafikverket tillämpas metoden Samlad Effektbedömning (SEB). I den beskrivs vilka effekter och kostnader en föreslagen åtgärd eller ett åtgärdspaket skulle få om den genomförs. Det är inom den ramen som myndigheten nu enligt de nya direktiven måste göra en mer omfattande klimatpåverkansanalys.

– Vi måste lyfta fram hur stillastående fordon, som till exempel vid en broöppning, påverkar. Det har man missat tidigare, säger Danielsson.

Enligt planen ska byggstart för nya E 22-sträckan ske år 2020, men nu riskerar byggstarten att bli försenad.

– Vårt mål nu är att vi 2020 ska ha klart med en entreprenör. Därefter kan det kanske gå ett halvår innan man kan börja bygga.

Förbifart Söderköping

1994 kom en första särskild utredning om E 22 genom Söderköping

1996 kom förstudien E22 Förbi Söderköping

2000 kom den första vägutredningen

2013 kom beslut om att ta fram en vägplan

2015 beslutade Trafikverket att det ska byggas en akvedukt

2016 kom beslutet att bygga trafikplats Slussporten, som kommer att ersätta den nuvarande trafikplatsen Klevbrinken och korsningen vid Korsbrinken.

Den nya sträckningen av E 22 väster om planeras bli en mötesfri väg med tre–fyra körfält.

Syftet är att öka framkomligheten och trafiksäkerheten för alla trafikanter i området.

Trafikverket, som har ansvaret för att förbifarten byggs, planerar att börja bygga 2020.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om